Ny global rapport afslører markante kønsforskelle

Ny rapport fra turismeforskere bekræfter Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse, der viser, at kvinder er stærkt underrepræsenteret som ledere på danske såvel som udenlandske universiteter.

Resultaterne fra en ny forskningsrapport Kønsforskelle i Turismeforskningen: Statistikker og indikatorer for kønslighed afslører, at kvinder er markant underrepræsenteret i flertallet af de undersøgte lederstillinger og kontrollerende positioner i den globale turismeforskning. Det viser, at de akademiske organisationer fortsat er præget af en stærk skævvridning mellem kønnene.

Forskningsprojektet, der er udarbejdet af en international gruppe af tolv turismeforskere kendt som
"While Waiting for the Dawn", viser, at mens kvinder tegner sig for næsten halvdelen af turisme akademikerne, er der kun 13% kvinder blandt alle medlemmer (fellows) i det prestigefulde "The International Academy for the Study of Tourism".

Der er analyseret over 6000 redaktører i 189 internationale forskningstidsskrifter, hvoraf kun 25% af de ledende stillinger i disse tidsskrifter beklædes af kvinder. Kønsforskellen intensiveres i top 20 tidsskrifterne på området, hvor kun 21% kvinder er repræsenteret i topstillingerne. En lignende underrepræsentation ses blandt indbudte keynote talere på konferencer. Af de 33 internationale konferencer, der er analyseret, er der kun 24% kvinder blandt alle de inviterede talere. Konferencer med totalt fravær af kvinder som inviterede talere findes ofte. Næsten en tredjedel af konferencerne havde kun mænd på listen over inviterede talere.

Dette er den første rapport, der kortlægger kønsforskellene i den globale turismeforskning.
"Vi håber, at denne rapport vil bidrage til at øge bevidstheden og bidrage til at skabe en mere retfærdig akademia, hvor kvinder har lige muligheder for at forme nutidens og fremtidens turisme stipendiater", siger Ana María Munar, lektor på Copenhagen Business School, der koordinerede dette forskningsprojekt.

Analysen bekræfter lignende resultater i andre nationale og internationale undersøgelser, der viser, at mænd fortsat er overrepræsenteret blandt de beslutningstagere, der sætter den faglige og forskningsmæssige dagsorden. Den globale forskerrapport offentliggøres kort tid efter, at Uddannelses- og Forskningsministeriets taskforce for flere kvinder i forskning præsenterede en analyse, der viser, at kvinder er stærkt underrepræsenteret i ledende stillinger på danske universiteter.

Mange undersøgelser af køn i forskning bygger på nationale eller regionale statistikker, ligesom anbefalingerne fra Undervisningsministeriets taskforce. Men det specielle ved den nye globale rapport er, at analysen af data også tager højde for den globale karakter af de faglige forskningsnetværker, og hvordan sorteres jo højere op i hierarkiet, man bevæger sig.

Rapporten afslører, at akademisk lederskab er relateret til specifikke forskningsmiljøer, med klare konsekvenser for karriereudvikling til følge. Den dokumenterer, at det kønslige glasloft ikke bare handler om antallet af professorater fordelt på kønnene, men at kønforskellene er meget mere udbredt til andre former for akademiske titler og positioner. Rapporten anbefaler, at man opstiller langt flere indikatorer for at monitorere de kønsspecifikke forskelle i det akademiske lederskab og indenfor højt profilerede stillinger i de globale netværk.

Udtalelser om denne rapport:

Ph.D studerende, Elaine Yang, Griffith Business School, Australien. Elaine’s Ph.D fokuserer på køn i turismen, og hun er administrator af det internationale onlinenetværk,”Women Academics in Tourism”: "Dette hidtil usete studie er den første, der systematisk kortlægger kønsulighederne i turismeforskningen. Fakta er måske bitre, men rapporten er som det første lys ved solopgang. Den er et chokerende wake-up call, specielt for yngre forskere. Den presser os til at tænke over, hvad det vil sige at være akademiker, og hvordan vi som aktører kan bryde det kønsmæssige glasloft.”
Den internationalt kendte professor Pauline Sheldon, FN World Tourism Organisation (UNWTO), Ulysses Laureate og tidligere præsident for International Academy for the Study of Tourism: "Denne undersøgelse adresserer en yderst relevant og tidssvarende problemstilling. Undersøgelsen som blev gennemført med stringens og præcision, over en 18 måneders periode, har givet overraskende resultater. Resultaterne skal tages alvorligt som stemmer for forandring i turismens videregående uddannelser."

Professor og UNWTO Ulysses Laureate, Jafar Jafari, der er grundlægger af og tidligere præsident for International Academy for the Study of Tourism, og er grundlægger af turismens førende internationale forskningstidsskrift, Annals of Tourism Research: “Studiet udgør et repræsentativt globalt blik på (u)balancen mellem kønnene i turismeforskningen. Hvis vi alle tager et enkelt skridt og efterlader et fodaftryk, vil ligestillingsdestinationen være inden for rækkevidde."

Vodcast af rapporten:

Rapporten:

The Gender Gap in the Tourism Academy
While Waiting for the Dawn, DK:
Ana María Munar, Copenhagen Business School, amm.int@cbs.dk tel: 27507833
Adriana Budeanu, Copenhagen Business School, abu.int@cbs.dk tel: 53540048