Pengemaskiner på dagsordenen

Ingeniører er gode iværksættere, og de skaber masser af jobs. Det viser en ny analyse, som i overværelse af blandt andre finansministeren blev præsenteret på Aalborg Universitet Esbjerg

De er opfindsomme. De er pengemaskiner, for de skaber masser af jobs, både til dem selv og til andre. De eksporterer cirka dobbelt så stor en andel af produktionen som en gennemsnitlig dansk virksomhed, og de tjener penge både til dem selv og til samfundet. Faktisk omsatte virksomheder startet af en af dem efter 1994 alene i 2012 cirka 15 milliarder kroner.

Ja, der er masser af rosende ord til iværksætteringeniørerne i den analyse, som Rambøll har lavet for Danmarks teknologiske alliance, Engineer the future. Alliancen tæller 40 partnere fra erhvervslivet, organisationerne og universiteter, blandt andre Aalborg Universitet. Analysens resultater blev præsenteret ved et arrangement på Aalborg Universitet Esbjerg, hvor blandt andre finansminister Bjarne Corydon var mødt op og kommenterede på analysen.

- Jeg anerkender bestemt, at Danmark mangler ingeniører og andre naturvidenskabelige kandidater. Det er blandt derfor, at vi har gennemført dimensioneringen på vores universiteter. Det er en del af løsningen, at vores erhvervsliv får den arbejdskraft de mangler og gerne kreative og innovative kandidater med iværksætterdrømme. I årene fremover bliver det værd at undersøge, om også det offentlige kan bidrage endnu mere til at fremme forskning i teknologi og teknisk viden, lød det fra Bjarne Corydon.

- Gør det nemmere at være ny

Og dekan for Aalborg Universitets Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Eskild Holm Nielsen, kom i sin tale ind på, at der fra offentlig side kan gøres mere for at give de mange ingeniører, der ønsker at blive iværksættere, bedre vilkår.

- For nyuddannede ingeniører, som ønsker at forfølge iværksættersporet, er det vigtigt, at samfundet formår at opstille rammer, der hjælper dem i de første svære processer – fra studie til direktør. Og så har vi som samfund en moralsk forpligtigelse til at sikre, at førstegangsiværksættere, der ikke lykkes, undgår at ende med en kæmpe gæld, lød opfordringen til politikerne fra Eskild Holm Nielsen, der også kunne fortælle, at Aalborg Universitet har ambitioner om at uddanne 1000 ingeniører om året inden 2020 og dermed være VestDanmarks Tekniske Universitet.

Arbejder på sagen

Bestyrelsesformand for Engineer the future og formand for Ingeniørforeningen, IDA, Frida Frost, vil gøre sit til at få flere ingeniørstuderende på universiteterne.

- Med den evne ingeniører har til at starte virksomheder, drive forretning og eksport, er vi nødt til at sikre, at vi får uddannet nok af dem. Derfor arbejder vi også på at opkvalificere fødekæden fra grundskole til universiteterne inden for teknologi og naturvidenskab ved at øge interessen for teknologi og naturvidenskab blandt børn og unge, sagde Frida Frost.

Kontakt/yderligere information:

Dekan Eskild Holm Nielsen, Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, 2944 8337