Så begyndte 4.500 nye studieliv på AAU

I Aalborg, Esbjerg og København bød Aalborg Universitet velkommen til årets nye studerende med uformel morgenmad og officielle velkomsttaler. ”I får flere valgmuligheder og større indflydelse på jeres egen tilværelse”, sagde rektor til de nye studerende i Aalborg.

”Så skete det. Nu begynder studiet”.

Med de ord indledte rektor Per Michael Johansen immatrikulationen af de nye bachelorstuderende, som 1. september begyndte deres studieliv på Aalborg Universitet.

På scenen i en stuvende fuld Aalborghal i Aalborg Kongres og Kultur Center bød rektor de godt 4.000 nye studerende velkommen – bl.a. med at fortælle om sin egen oplevelse med at starte på universitetet i sin tid. Han beskrev samtidig den tilværelse, de nye studerende kan se frem til, med studiegrupper, problembaseret læring og nye venner for livet.

”En uddannelse åbner nye døre, perspektiver og muligheder. Det bliver spændende, hvor den uddannelse, I hver især starter på i dag, fører jer hen. Kun en ting er sikker. I får flere valgmuligheder og større indflydelse på jeres egen tilværelse, end I ville have uden en uddannelse”, sagde Per Michael Johansen og sluttede sin tale af med et løfte:

”Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at give jer muligheden for at tage en førsteklasses uddannelse”.

Byens borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, fulgte rektors løfte op med at fortælle om kommunens ambition om at gøre Aalborg til Danmarks bedste studieby. Det skal bl.a. ske ved at bygge 7.000 nye ungdomsboliger og øge antallet af studiejob.

”Til gengæld har vi også forhåbninger og forventninger til jer. Nemlig at I vil engagere jer i byen – i kulturlivet, i idrætsforeningerne eller i frivilligt socialt arbejde. Vi håber, at I på den måde vil være med til at gøre Aalborg til et bedre sted at leve og studere”, sagde Thomas Kastrup-Larsen til de nye AAU-studerende i Aalborg.

For dem var dagen begyndt med den årligt tilbagevendende morgenmad på Gammeltorv, hvor tutorkorpset med regnvåde rundstykker bød velkommen til de nye ansigter. De sidste 12 år har vejret i Aalborg været godt under studiestarten, så dagens forsigtige regn var en ny prøvelse for det traditionsrige morgenmadsmøde.

Det lod de nye studerende sig nu ikke mærke med, og overalt sendte de hurtige og smilende blikke frem og tilbage over langbordene. Tutorerne gjorde deres for at tøjle den spændte energi med afvæbnende smil og et næsten syngende ”godmooooooorgen”, som mødte alle – også tilfældige forbipasserende – der trissede ind på pladsen mellem Budolfi Kirke og Studenterhuset.

En af de nye studerende ved morgenmadsbordene var 24-årige Anne Fuglsang, som skulle begynde på bacheloruddannelsen i psykologi. Hun kaldte studiestarten for ”inkluderende.”

”Det her er en afslappet og god måde at starte sit studie. Alle mødes til morgenmad og får en tale af rektor”, sagde Anne Fuglsang.

Hun fortalte også, at hun ser frem til at begynde på studiet og lære hendes studiekammerater rigtig at kende. Og netop det tætte samarbejde mellem de studerende var en af hovedårsagerne til, at hun valgte at læse på Aalborg Universitet.

”Jeg er rigtig glad for gruppearbejde, og jeg vil gerne arbejde med mennesker, så da jeg læste om studiet og den problembaserede læring, tænkte jeg, at det var mere for mig”, sagde Anne Fuglsang.

300 kilometer syd for Anne Fuglsangs morgenbord sad 138 nye ingeniørstuderende med deres rundstykker i kantinen på AAU’s campus i Esbjerg. Her fik de først en uformel velkomst fra formanden for studentersamfundet, Peter Floor Kousgaard, hvorefter dekanen for det naturvidenskabelige fakultet, Eskild Holm Nielsen, holdt den officielle immatrikulationstale.

I København vrimlede det også fra morgenstunden med unge mennesker på vej fra Sydhavn Station og ned til AAU’s campus i København. Her blev de mødt af tutorer i neongrønne t-shirts, der guidede dem på rette vej ned mod et nyt kapitel i deres liv.

Alt imens der opstod nye venskaber på tværs af nationaliteter, blev de nye studerende budt på morgenmad og frisk kaffe i kantinen og i det store telt, som i dagens anledning var slået op på parkeringspladsen.

I sin velkomsttale nævnte prorektor Inger Askehave det markante internationale islæt, som campus i Købehavn har.

”Omkring 900 af de studerende her på campus er internationale. Så selv her i Københavns Sydhavn er det muligt at få en international oplevelse. Benyt jer af det, og hold jer ikke tilbage for at danne studiegrupper med jeres udenlandske medstuderende. Projektarbejdet trives, når forskellige perspektiver brydes”, sagde Inger Askehave.

Efter den officielle velkomst stod tutorer og undervisere fra 32 forskellige uddannelser klar til at informere de nye studerende om alt fra Aalborgmodellen for problembaseret læring til pensums store teoretikere.

I alt er 4.500 nye studerende begyndt på AAU’s bacheloruddannelser i 2015.

Se flere billeder fra studiestartsdagen 2015 her:

Yderligere oplysninger:

Pressemedarbejder Anette Marcher, tlf. 2120 0241, e-mail: ama@adm.aau.dk