Shit og kridt er et hit

Der kan siges meget godt om computere og højteknologi, men ingen af delene er nødvendige for at lave god undervisning. Lektor Lasse Riis Østergaard kan med egne ord ”sit shit” og bruger gerne traditionel tavle og kridt i undervisningen. Og det gør han så godt, at de studerende på Aalborg Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet nu har valgt ham til årets underviser.

Sundhedsstatistik! Umiddelbart lyder det måske lettere kedeligt og tørt, men sådan er det langt fra, når lektor Lasse Riis Østergaard fra Aalborg Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet gør de studerende klogere på faget og lærer dem, hvordan man finder sammenhænge i ellers tilsyneladende tilfældige sundhedsdata. Nærmest tværtimod, for de studerende er meget tilfredse med Lasse Riis Østergaards undervisning. Så tilfredse, at de har valgt ham som årets underviser på universitetets sundhedsvidenskabelige fakultet, og roserne står nærmest i kø.

- Undervisningen er godt planlagt, godt struktureret og på et højt niveau. Lasse formår at formidle det (for de fleste) ganske svære stof, så de fleste får noget ud af undervisningen. Han er god til at bruge eksempler, der gør det lettere at forholde sig til den lærte teori. Og det kan tydeligt mærkes, at han i en længere periode har stået for undervisningen på faget Sundhedsstatistik, for i undervisningen udviser han overblik og overskud samtidig med, at han i undervisningen finder plads til humoristiske indslag, lyder nogle af roserne fra de studerende på Idrætsuddannelsen og Sundhedsteknologi samt de studerende på kandidatuddannelsen i Klinisk Videnskab og Teknologi, der har nydt godt af hans undervisning.

Ros fra de helt rigtige

Ros er altid dejlig at få, men for Lasse Riis Østergaard har det særlig stor betydning, at de flotte ord kommer fra de studerende.

- Det er en meget stor ære, at det er de studerende, der har indstillet mig til prisen. De er jo centrale i min undervisning, og det er dem, som jeg forsøger at gøre fortrolige med faget i min undervisning, og det glæder mig utrolig meget, at de værdsætter det, siger Lasse Riis Østergaard, der ofte undgår power points og i stedet benytter sig af klassisk undervisning med tavle og kridt.

- Ved at bruge tavlen frem for power points får jeg tempoet lidt ned, så det bliver nemmere at følge med. Samtidig er det lettere for mig at frigøre mig fra mit manuskript, da jeg ikke er bundet af forproducerede power pointslides, og det tror jeg gør undervisningen mere dynamisk og levende. Og så får jeg en masse lynende gode spørgsmål, der også gør mig klogere, siger han.

- Og i bund og grund handler god undervisning om at kunne sit shit, møde de studerende i øjenhøjde og bruge sin personlighed i undervisningen. Og så tror jeg også, at de studerende værdsætter, at jeg brænder for det, jeg underviser i, og at jeg overholder aftaler og prioriterer min undervisning, så jeg ikke flytter min undervisning i tide og utide, fordi jeg har møder. Det er vigtigt at vise de studerende den respekt, lyder det fra Lasse Riis Østergaard, som udover titlen som Årets Underviser på AAU’s Sundhedsvidenskabelige Fakultet også får 25.000 kroner.

Kontakt/yderligere information:

Lektor Lasse Riis Østergaard, 9940 8743, Lasse@hst.aau.dk