Smertefuldt karneval skal forbedre smerteforskning

Videnskabelige smerteforsøg kan give misvisende resultater, for i dag bliver der ikke spurgt til, om forsøgspersonerne har indtaget alkohol forud for et forsøg. En undersøgelse under årets karneval i Aalborg kan være første skridt til at ændre den praksis.

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at der bliver taget godt fra af de våde varer, når årets karneval finder sted i Aalborgs gader lørdag d. 23. maj. Pilsnere, shots, Mokai og Breezere ryger i ekspresfart i halsen på tusindvis af tørstige karnevalsdeltagere. I år kan nogle af deltagerne imidlertid sige, at de tyller alkohol i en god sags tjeneste.

Smerteforskere fra Aalborg Universitet vil nemlig benytte karnevallet til at undersøge, om alkohol påvirker smertetolerancen. Ti deltagere fra Aalborg Universitet vil få deres smertetolerance testet før karnevallet, under selve karnevallet og dagen efter for at se, hvordan smertetolerancen ændrer sig. Testen bliver ganske enkel. Deltagerne skal stikke hånden i en spand med isvand i 30 sekunder og derefter vurdere smerten på en skala fra 0 til 10, og forskerne forventer store udsving i resultaterne. Fra normal smertetolerance før karnevallet til høj under selve karnevallet for så at falde markant dagen efter, når tømmermændene truer med at sprænge hovedet i stykker.

- Da er kroppen virkelig i ubalance og overfølsom over for forskellige stimuli såsom lys, støj og bevægelser, og generelt har man mange influenzalignende symptomer. Typisk er smerte en reaktion på stimuli, som muligvis kan være skadelige. Smerte virker derfor som en forsvarsmekanisme, og vi holder dermed op med at gøre det, som er smertefuldt. Når kroppen er helt ude af balance, reagerer vi kraftigere på ting, som vi typisk ellers ikke vil kunne mærke, og så skal smerten bare væk, og det skal være med det samme. Derfor forventer vi, at smertetolerancen er meget lav dagen efter, siger post.doc Kristian Kjær Petersen, som sammen med adjunkt Thorvaldur Palsson står bag testen. Begge er forskere ved Aalborg Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Nye testmuligheder

Til trods for, at testen kommer til delvis at foregå i så uvant et forskningsmiljø som i Aalborg Universitets vogn under Nordeuropas største karveval, forventer de to forskere at få viden, som de ellers ikke ville kunne have fået.

- Normalt har vi ikke mulighed for at teste folk, der har indtaget store mængder alkohol. Det har vi her, og vi er meget nysgerrige på, hvordan indtagelse af alkohol påvirker deres smertetolerance. De indikatorer, som vi vil få fra undersøgelsen, kan medføre, at vi senere iværksætter et egentligt videnskabeligt studie for at finde ud af, hvordan alkoholindtagelse påvirker smertetolerancen. Og resultaterne heraf kan få betydning for, hvordan vi gennemfører egentlige smerteforsøg på Aalborg Universitet, siger Thorvaldur Palsson, der selv gennemfører smerteforsøg på AAU.

Alkohol på forsøgsdagsordenen?

Til videnskabelige smerteforsøg på AAU bliver forsøgspersonerne normalt udspurgt, om de har røget eller drukket kaffe i et givet tidsrum inden forsøget, da det kan påvirke resultatet. Flere undersøgelser har nemlig vist, at rygning og kaffedrikning påvirker smertetolerancen. Alkoholindtagelse bliver der ikke spurgt til - endnu i hvert fald, men måske ændrer det sig efter karnevallet og et efterfølgende videnskabeligt studie.

- Viser det sig, at personer med tømmermænd har en lavere smertetolerance end normalt, kan det have betydning for vore almindelige forsøg. For så betyder det jo, at de almindelige forsøg kan give misvisende resultater, hvis forsøgspersonerne har indtaget alkohol aftenen inden forsøget og dermed har en lavere smertetolerance end de ellers vil have. Derfor kan det ske, at vi skal til at spørge ind til forsøgspersoners indtagelse af alkohol forud for et forsøg. Ganske som vi i dag spørger til rygning og indtagelse af kaffe og andre faktorer, der kan påvirke forsøgets resultater, og karnevalsundersøgelsen kan være første skridt til at blive klogere på området, siger Kristian Kjær Petersen, som gør opmærksom på, at andre karnevalsdeltagere end de ti fra AAU også er velkomne i AAUs karnevalsvogn under optoget og for at se, hvordan de reagerer på at have hånden i isvand.

Kontakt/yderligere information:

Post doc. Kristian Kjær Petersen, AAU, kkp@hst.aau.dk, telefon 3169 751