Spilnørderne indtog Aalborg Universitet

Nordic Game Jam foregik i weekenden på AAUs københavnsafdeling for tredje år i træk. Flere end 700 spiludviklere dystede om at lave det bedste computerspil på 48 timer.

Med slasketøj på kroppen og computere under armen bevæger de sig alle som en mod skranken for at blive skrevet ind. Selvom påklædningen er casual, grænsende til det dagdriverske, er stemningen det ikke. Luften summer af flere hundrede stemmer, og deltagerne kaster hurtige blikke og spændte smil til hinanden i rotunden.

Nogle er amatører, nogle er professionelle og de fleste er studerende. Fælles for dem alle er, at de er computerspiludviklere, og de har valgt at bruge 6., 7. og 8. februar på at konkurrere mod hinanden. Fra fredag til søndag har de 48 timer til at finde sammen i grupper og lave et computerspil fra bunden. Om søndagen skal vinderne kåres i 9 forskellige kategorier.

Sideløbende med spiludviklingen er der desuden gæstetalere, seminarer og spilfremvisninger. Men selve jammet er og bliver hovedstykket, og det giver de studerende en gylden mulighed for at lære af professionelle og folk fra andre uddannelser.

Mødes med verden

Peter Jæger er 27 år og læser medialogi på AAU CPH. Efter en fredag nat, som han har brugt på at ideudvikle med sin gruppe, har han furer under øjnene. Men han har også en gnist i blikket.

”Man lærer mere ved at hænge ud med folk, der kan nogle flere tricks end en selv. Jeg har fået en god gruppe. De har en anden tankegang end min. De er gode til at tænke i historier, mens jeg selv er meget teknisk, når jeg laver spil,” siger Peter.

Også undervisere er tilfredse. Lars Reng, AAU, er studieadjunkt på medialogi og medarrangør af Nordic Game Jam. Flere af hans elever er med til arrangementet, og det gør kun godt for deres uddannelse, mener han.

”Alle har ja-hatten på. De studerende, der sidder her, har betalt 500 kr. for at sidde og lave hjemmeopgaver. De sidder og træner et projekt, som jeg kunne have givet dem som opgave,” siger Lars Reng.

Når Aalborg Universitets københavnercampus vælger at åbne dørene for Nordic Game Jam, er det også fordi det hjælper til at sprede budskabet om AAU CPH. Tidligere har for få kendt til københavnsafdelingen, og her hjælper arrangementer som spilfestivalen med at udbrede kendskabet.

Det gælder både hos de studerende og it- og spilindustrien. Sidste år valgte Google at give en gratis tablet ud til alle de fremmødte, og i år har Samsung sagt ja til at donere udstyr for over 500.000 kr. til skolen.
”Vi havde ikke meget kontakt til industrien, da vi flyttede til Sydhavnen. Men det har vi nu. Og når vi går derud og taler til dem, så siger de: ”Nåeh ja, vi har været derude til Nordic Game Jam,” siger Lars Reng.

Vinderne af årets spil Nordic Game Jam 2015 blev gruppen Headspider med ”The Wuuuuuuuu”. Her styrer spilleren hovedpersonen ved at råbe af ham. Med stemmen skal spilleren styre lydniveauet, så hans hoved placerer sig i den rigtige højde og bruges af små dyr til at komme sikkert over en kløft.

Bliv spiludvikler hos Kiloo

It- og spiludviklingsbranchen var stærkt repræsenteret ved årets Nordic Game Jam på AAU i København. Flere firmaer håbede at hverve nye medarbejdere blandt de godt 700 deltagere.

Et af firmaerne var danske Kiloo, der står bag spilsucceser som Subway Surfers og Frisbee Forever 2. De var i weekenden til stede på computerspilsfestivalen i håb om at rekruttere talentfulde spiludviklere.

”Vi holder tit game jams internt. Det er en rigtig god øvelse, der sætter mange begrænsninger. Det er en stor del af at udvikle spil til mobiltelefoner, som vi gør hos Kiloo. Derfor er det enormt godt at komme her og lede efter talent, og vi har også fået mange henvendelser,” siger produktionschef hos Kiloo, Jeppe Bisgaard.

Han havde 12 stillingsopslag med, som han håbede at finde ansøgere til i løbet af weekendens game jam. Han mener, at der er et særligt drive hos de unge i den danske spildudviklingsbranche. Derfor kan studerende være attraktive for firmaerne, selvom de ikke har gjort deres uddannelse færdig.

”Spilbranchen i Danmark er enormt spirende i øjeblikket. Der er meget gåpåmod i forhold til at klare sig selv hos de nyuddannede, og mange starter deres spilkarriere, inden de er uddannede. Det gjorde jeg også selv. Mange af de unge, vi får henvendelser fra, er super dygtige”, siger Jeppe Bisgaard.