Statsbesøg på Aalborg Universitet København

Det nederlandske kongepar og det danske kronprinspar deltog tirsdag engageret i rundbordssamtaler om social velfærd og lykke på Aalborg Universitet Københavns campus. Samfundsdebatten på universitetet var en del af det nederlandske kongepars statsbesøg i Danmark. På fotoet er Kronprinsesse Mary og Dronning Máxíma i samtale med andre deltagere i symposiet.

Hvordan kan Nederlandene og Danmark fastholde og udvikle de to landes samfundsmodeller, så den sociale tryghed og velfærd fortsat sikrer en høj grad af tilfredshed og lykke hos borgerne?

Dette spørgsmål var kernen i symposiet om udfordringer og muligheder for Nederlandenes og Danmarks samfundsmodeller, som tirsdag havde kongelig deltagelse på Aalborg Universitet København.

Nederlandenes Kongepar, H.M. Kong Willem-Alexander og H.M. Dronning Máxima, og Danmarks Kronprinspar, H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H. Kronprinsesse Mary, deltog i direkte debatter med forskere fra Nederlandene og Danmark under en del af symposiet.

Konferencens titel var "A Socially Coherent Society: Prospects for Societal Development in Denmark and the Netherlands".

Begge lande rangerer højt på det internationale lykkebarometer “World Happiness Index” med Danmark på førstepladsen og Holland på fjerdepladsen. Under konferencen præsenterede førende hollandske og danske forskere, samfundsdebattører og studerende deres forskning og sammenligne samfundsudviklingen i de to lande.

Blandt deltagerne i debatterne var også Nederlandenes udenrigsminister, Bert Koenders, og Aalborg Universitets rektor, Per Michael Johansen, der herunder hilser på H.M. Kong Willem-Alexander.