Støtte til fortsat forskning i læringsrollespil

Professor mso Lisa Gjedde fra Institut for Læring og Filosofi vil i samarbejde med en forsker fra MIT bruge det næste år på at udvikle et it-baseret redskab, der kan hjælpe folkeskolelærere, som ønsker at bruge læringsrollespil i undervisningen.

Professor mso Lisa Gjedde fra forskningslaboratoriet Research Center for Creative and Immersive Learning Environments (reCreate) ved Institut for Læring og Filosofi på AAU København har modtaget 100.000 kr. i støtte fra LB Fonden til et nyt forskningsprojekt med overskriften ”Udvikling af it-baseret redskab til narrative læringsspil: EPIC”. I samarbejde med den anerkendte amerikanske forsker inden for spil, læring og leg Scott Osterweil fra MIT vil Lisa Gjedde nemlig udvikle en prototype på et pædagogisk redskab, der kan understøtte folkeskolelærere i at bruge læringsrollespil i undervisningen.

- Der er så mange potentialer i denne tilgang i forhold til folkeskolens udfordringer. Det er derfor væsentligt med et pilotprojekt, der understøtter arbejdet med læringsrollespil, siger hun.

Projektet blev indledt med et seminar på AAU København den 27. marts, hvor også Dr. Shari Metcalf fra Harvard University deltog. Sideløbende med det nye forskningsprojekt vil hun nemlig sammen med sine danske kollegaer på reCreate afprøve rollespil som et økosystem.

Læringsrollespil styrker motivation og trivsel

Det sker på baggrund af de resultater, Lisa Gjedde er nået frem til i et treårigt forskningsprojekt omkring læringsrollespil i folkeskolen, som hun netop har afsluttet. Dette projekt blev støttet med 3 mio. kr. af Egmont Fonden.

- Konklusionen på dette projekt er, at læringsrollespil styrker elevernes motivation, trivsel og evne til at samarbejde. Mere end en tredjedel af de elever, der deltog i projektet, blev således gladere for at gå i skole. Samtidig så vi en ren faglig effekt af træningsrollespil. Ved at træde ind i et læringsunivers med andre roller end de sædvanlige skabes nemlig muligheden for inklusive processer, hvor eleverne har mulighed for at se sig selv og andre i et nyt lys. Det betyder, at det også lykkes at inkludere elever, som har specialundervisningsbehov og har svært ved at få udbytte af den almindelige undervisningsform. Det er derfor vigtigt, at vi fortsat beskæftiger os med området, forklarer Lisa Gjedde.

For yderligere information kontakt:

Lisa Gjedde på tlf.: 24 46 88 02 eller på e-mail: lg@learning.aau.dk

På hjemmesiden www.rollespil.nu ligger en animationsfilm produceret af Goodwork Studio i Viborg Kommune, som formidler hovedformålene i forskningsprojektet omkring læringsrollespil i folkeskolen. Derudover er her både billedmateriale, skriftligt materiale og videoer tilgængelige, som kan inspirere lærere og andre interesserede til at arbejde med læringsrollespil.

Forskningsprojektets resultater er desuden formidlet i en bog, som kan læses på http://online.flipbuilder.com/dbhz/fqve/