Stort mørketal om trafikulykker

Stort mørketal om trafikulykker

Antallet af personer, der kommer til skade i trafikken, er mere end ti gange så højt, som politiet registrerer. Trafikforsker efterlyser bedre registrering og bedre samarbejde mellem sygehusvæsen og politi, hvis trafiksikkerheden skal forbedres.

Hvert år kommer ca. 36.000 danskere til skade i trafikken i en grad, så de må en tur forbi sygehuset. En stor del af dem på grund af eneulykker, og langt de fleste af dem er bløde trafikanter; fodgængere, cyklister og knallertkørere, der af den ene eller den anden årsag er kommet ud for uheld.

Trafikforsker Niels Agerholm, Aalborg Universitet.Tallet stammer fra sygehusenes registrering af patienter, men ser man på politiets statistikker, ligger tallet meget lavere. Det skyldes, at mange soloulykker ikke nødvendigvis bliver registreret af politiet - og det er et problem, mener lektor Niels Agerholm fra Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet.

- 45 procent af dem, der kommer på hospitalet på grund af en trafikulykke, er cyklister. Men 80 procent af dem er på grund af eneulykker. De vælter selv, siger Niels Agerholm. - Det betyder, at omkring 40 procent af dem, der kommer til skade på de danske veje, er cyklister i solouheld.

Fodgængere er ikke trafikanter

Mens cykelulykker på sygehusene bliver registreret som færdselsuheld, forholder sagen sig anderledes, hvis man bevæger sig ud i trafikken til fods. Hvor mange fodgængere der kommer til skade i solouheld i trafikken er der ingen, der har et klart billede af. Trafikuheld med fodgængere bliver kun registreret, hvis der er mere end én involveret i uheldet.

- Det er paradoksalt, at hvis man vælter på cykel, er det et trafikuheld, hvis det skyldes ujævnheder på vejen eller cykelstien. Hvis man som fodgænger falder på grund af ujævnheder på fortovet eller vejen, er det ikke et trafikuheld, siger Niels Agerholm. - Det betyder at der er et stort hul i vores data dér.

Mangelfuld politiregistrering

- Antallet af omkomne, som er på ca. 200 om året, er alle enige om er bragt langt ned. Der harmonerer sygehusenes og politiets data stort set, siger Niels Agerholm. - Men når vi ser på antallet af tilskadekomne, har vi et konstant fald i politiets officielle data, som vi ikke kan genfinde i hospitalernes data.

Ifølge hospitalernes opgørelser ligger antallet af tilskadekomne i trafikken på ca. 36.000 personer. Grunden til at det tal ikke figurerer hos politiet, er ifølge Niels Agerholm, at politiet ikke registrerer eneulykker.

- Politiet registrerer det kun, hvis det bliver meldt. De er godt nok forpligtede til at gøre det ifølge loven, men de gør det ikke. De registrerer det mindre og mindre. Det er simpelthen ikke det, politiet bliver målt på. Og hvis du ikke bliver målt på noget, gør du det heller ikke i en travl hverdag... Så hvis vi ser bort fra opgørelsen over omkomne i trafikken, er politiets tal meget lidt brugbare. De siger ikke noget om den faktiske udvikling.

Svært at finde farlige veje

Den mangelfulde registrering hos politiet har fået trafikforskere over hele landet til at efterlyse en alternativ måde at registrere uheldene på.

En oplagt løsning kunne være at benytte sundhedsvæsenets tal, men her er problemet at der er en anden dagsorden på sygehusene.

- Lægerne vil gerne forholde sig til om deres patienter har en brækket arm eller et brækket ben og hvad der er sket med dem. Men de er lidt ligeglade med, om det er sket på Nørregade eller Søndergade. Og det er jo det, vejmyndighederne gerne vil vide; hvis der er noget galt på Nørregade eller Søndergade er det noget, man skal gøre noget ved, forklarer Niels Agerholm.

Den manglende registrering af, hvor uheldene sker, betyder at det bliver meget vanskeligt at forebygge dem.

- Vi har dokumentation for at der sker en masse uheld. Vi kan bare ikke se, hvor de sker henne. Vi har ryddet op i alle de rigtig slemme steder i trafikken. Det er rigtig godt, og det har medvirket til, at antallet af dræbte er faldet. Men nu famler vi i blinde. Det er en stor mundfuld at skulle lave samtlige kryds på Danmarks 72.000 km veje så trafiksikre som muligt. Samtidig ved vi godt hvad der virker der, hvor der er mange biler, men vi ved ikke så meget om hvad vi skal gøre der, hvor der er få, siger Niels Agerholm.

Yderligere oplysninger

  • Lektor Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Institut for Byggeri og Anlæg, tlf. 9940 9814, mobil 6178 0455.
  • Pressekontakt: Journalist Carsten Nielsen, AAU, mobil 2340 6554.