Studerende fra Tek-Nat og SUND modtager støtte fra Siemensfonden.

Fire studieprojekter om kroniske rygsmerter, forebyggelse af ankelskader, eldrevne biler og klinisk smerteforsøg modtager støtte fra Siemensfonden til indkøb af udstyr.

Siemensfonden var forleden i gavehumør, og ikke mindre end fire grupper fra AAUs Teknisk-Naturvidenskabelige og Sundhedsvidenskablige Fakultet nød godt af gavmildheden. Støtten fra Siemensfonden blev overrakt til de studerende af kommunikationsdirektør John Finnich Pedersen i forbindelse med Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultets dimissionsfest på Aalborg Universitet fredag den 6. februar.

Støtte til trætte ankler

Dennis Kristian Larsen og Andreas Lorentzen, der studerer idræt, modtog 30.340 kroner til deres projekt om forebyggelse af ankelskader ved fodboldtræning. Deres tese er, at fodboldspillere oftest bliver skadet i slutningen af en kamp pga. træthed. Beløbet skal bruges til videreudvikling af udstyr til måling af fodens bevægelser før og efter udmattelse. Efterfølgende skal udstyret benyttes til undersøgelse af atleter fra andre idrætsgrene.

Projektet er vejledt af Natalie Mrachacz-Kersting og Uwe G. Kersting

Økonomisk Rygstød til rygsmerteforskning

Fridel Laursen, Katherine McGirr og Stine Ibsen Harring, som studerer Klinisk Videnskab og Teknologi, modtog 30.000 kroner til deres projekt, hvor de undersøger, om der er en sammenhæng mellem lænderygsmerter og muskeltonus hos piger mellem 15 og 19. Beløbet skal bruges til indkøb af et myotonometer, der anvendes til måling af vævets karakter hos mennesker.

Projektet er vejledt af Line Lindhardt Egsgaard.

Smerter og elektrostimulation

Sigrid Bergmann fra medicinstudiet har modtaget 15.000 til sit bachelorprojekt om smertebehandling ved hjælp af elektrostimulation. Oftest behandles kroniske smerter med medicin, men effekten er tit ikke tilstrækkelig og behæftet med bivirkninger. Elektrostimulation har ved tidligere studier vist at kunne reducere smerte ved direkte påvirkning af hjernen. Projektet udvikles i samarbejde med forskningsgruppen Mech-Sense på Aalborg Universitetshospital. Beløbet skal bruges på at udvikle elektrostimulationsenheden.

Projektet vejledes af Jens Brøndum Frøkjær

Eldrevne biler

Rasmus Jæger, Kristian Kongerslev og Simon Staal Nielsen, der studerer Elektromekanisk Systemdesign, modtog 24.696 kroner til deres afgangsprojekt omhandlende design og udviklingen af en switched reluctance maskine til brug som drev i elektriske biler. Formålet er at undersøge, hvorvidt maskinen vil være i stand til at erstatte den i dag udbredte permanent magnetmaskine, således at man kan udvikle bedre og billigere elbiler. Midlerne skal bruges på koblinger og planetgear.

Projektet er vejledt af Peter Omand Rasmussen

Siemensfonden blev etableret i 1966, og den donerer primært midler til forsknings- og uddannelsesprojekter inden for det naturvidenskabelige område.