Tættere samarbejde mellem studerende og Utzon Center

I en nyåbnet udstilling står værker af den verdensberømte arkitekt Jørn Utzon side om side med arkitektoniske skulpturer af studerende fra Arkitektur og Design ved Aalborg Universitet. Med udstillingen ønsker Utzon Center at sætte ekstra tryk på samarbejdet med studerende.

- Vores ambition på Utzon Center er at bringe Jørn Utzons arbejde og tankesæt i kontakt med en ny generation. Det skal vi gøre på mange måder, og en af dem er igennem initiativet ”students learning from Utzon”, fortæller udstillingschef Lasse Andersson, der også er tilknyttet Aalborg Universitet som ekstern lektor.

Udstillingens titel – arkitektur som møbel - dækker over, at vi som mennesker oplever og forstår arkitekturen med vores sanser og kroppen. Det er vigtigt, at form, konstruktion og materiale samlet set forholder sig til kroppen. Møbler opleves på samme måde og er derfor en god start, når man skal formgive det, der senere kan blive til huse og bygninger. Jørn Utzon var eminent til at integrere møbelkunst i sin arkitektur med mennesket i centrum.

- Vi har ladet os inspirere af Jørn Utzon og andre verdensberømte arkitekter fra det 20. århundrede til at anvende møblet som kim til tektonisk læring i en større skala. Resultatet er en række arkitektoniske konstruktioner i møbelskala, designet og bygget i 1:1 af de studerende. Vi inddrager detaljer fra kendte bygninger som Utzons Fredensborghuse, Can Lis på Mallorca og Sydney Operaen, fortæller adjunkt ved AAU Marie Frier Hvejsel, som også er kurator på udstillingen.

Arkiv med muligheder

De studerende har brugt Utzon Arkivets omfattende samling af Jørn Utzons tegninger og modeller som afsæt for deres arbejde. Til juni følger endnu en udstilling, der bygger på arkivet, hvor publikum kan opleve materiale, som ikke tidligere har været vist.

- Vi har så meget fantastisk materiale. Det skal bringes i spil sammen med verden omkring os. Men vi vil have nye generationers blik på det - eller et blik på det, som er målrettet nye generationer. Det er blandt andet det, vi gør, ved at invitere de studerende ind i den store udstillingshal, forklarer Lasse Andersson.

Udstillingen vises frem til den 7. juni 2015 på Utzon Center i Aalborg.

• Udstillingschef Lasse Andersson, Utzon Center, mobil 3199 1600.
  • Adjunkt ved Aalborg Universitet Marie Frier Hvejsel, mobil 2133 1277.