Talentfulde gymnasieelever bliver udfordret på Aalborg Universitet

150 særligt talentfulde nordjyske gymnasieelever besøger onsdag den 28. oktober Aalborg Universitet. Eleverne er en del af et nyt talentprogram, der skal sikre talentfulde elevers trivsel, udfordre dem fagligt og få deres talent til at smitte på deres gymnasier.

De 24 nordjyske gymnasier, UCN og Aalborg Universitet er gået sammen om et pilotprojekt, der skal give talentfulde unge en række faglige tilbud på ekstra højt niveau. Blandt disse tilbud er besøg på Aalborg Universitet, hvor talenterne oplever forelæsninger og prøver kræfter med problembaseret gruppearbejde.

Første besøg på universitetet foregår onsdag den 28. oktober, hvor 75 gymnasieelever følger et program på Historiestudiet, mens 75 andre stifter bekendtskab med Sociologiuddannelsen. Begge steder vil talenterne både møde forskere og studerende. Prorektor Inger Askehave siger om projektet:

- Aalborg Universitet vil selvfølgelig gerne være med til at udvikle et brobygningstilbud til særligt interesserede og talentfulde unge, så de kan blive præsenteret for vores forskning og udfordret fagligt udover det sædvanlige. Vi er også rigtig glade for, at alle nordjyske gymnasier, UCN og Region Nordjylland er gået sammen om dette projekt, for alle parter er vigtige, når vi i fællesskab skal skabe arrangementer, der binder bro mellem uddannelsesniveauerne, og dermed hjælpe de unge med at komme godt videre i deres studievalgsproces.

Inger Askehave pointerer samtidig, at det nordjyske talentakademi adskiller sig fra talentakademierne i andre dele af landet, fordi det er en del af projektet, at talenterne efter hvert arrangement skal dele de faglige oplevelser med klassekammeraterne på deres gymnasium.

- Projektets mål er også, at talent skal ’smitte af’ på andre elever. På denne måde bliver akademiets aktiviteter spredt ud fra de få til de mange. Denne ambition er heller ikke uvæsentlig for os som universitet.

Fjerner barrierer og holder på talenter

Eleverne i Nordjyske Gymnasiers Talentakademi er fordelt på tre hovedområder: Humaniora, Business og Sundhed & teknologi. De 150 talenter, der onsdag den 28. oktober besøger Aalborg Universitet, kommer fra Humaniora- og Businessgrupperne. Talenterne indenfor Sundhed & teknologi kommer først til universitetet i foråret 2016.

Programmerne for Humaniora- og Businesstalenterne byder blandt andet på forelæsninger om den danske velfærdsstats historie og om inklusion på arbejdsmarkedet. Desuden er der problembaseret gruppearbejde, hvor undervisere og AAU-studerende vil cirkulere i grupperne.

Lektor Rasmus Juul Møberg, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, er universitetets repræsentant i arbejdet med talenterne i Businessgruppen. Han forventer sig meget af projektet: synlighed, videndeling og netværk.

- Projektet forbereder gymnasieeleverne på overgangen til de videregående uddannelser, så det ikke bliver oplevet som en barriere. Desuden knytter projektet bånd mellem de forskellige uddannelsesinstitutioner, ikke bare blandt elever og studerende men også på lærersiden. Som underviser får man en større forståelse af, hvad gymnasieeleverne har med i bagagen, og det er en fordel i forhold til planlægningen af undervisningen, når de starter på universitetet. Samtidig får de involverede universitetsstuderende, der er deltager i projektet, både mulighed for at prøve at arbejde som undervisere og for at knytte kontakt til gymnasietalenterne.

Rasmus Juul Møberg lægger vægt på, at projektet bidrager til at binde Nordjylland sammen uddannelsesmæssigt og kan være med til at holde talenterne i landsdelen. På denne måde udfylder universitetet en vigtig rolle for regionen.

- Projektet giver mig desuden en anderledes vinkel på mit eget arbejdsliv, så det er også en personlig udvikling. Jeg møder en masse unge mennesker, der brænder for dét, de gør. Og jeg får mulighed for at være kreativ og sprænge rammerne for, hvordan jeg skal undervise, fordi der ikke er noget bestemt, jeg skal gennemføre, fortæller Rasmus Juul Møberg.

FAKTA OM TALENTAKADEMIET

• Nordjyske Gymnasiers Talentakademi er et samarbejde mellem de 24 nordjyske gymnasier (stx, htx, hhx, VUC og Studenterkursus), UCN og Aalborg Universitet.
  • Talentakademiet er et 1½-årigt pilotprojekt, som har fået støtte fra Regionens Uddannelsespulje, der finansierer 70 procent. Projektleder er Vesthimmerlands Gymnasium og HF.
  • Hvert gymnasium har udvalgt ni elever – tre indenfor de tre hovedområder: Sundhed & teknologi, Humaniora samt Business.
  • Eleverne har tre aktiviteter hvert semester: en dag på egen skole, en regional dag sammen med elever fra nærliggende skoler og en dag på en videregående uddannelse.
  • Hvert af de tre semestre i projektperioden har et overordnet tema: Velfærd i efteråret 2015, Globalisering i foråret 2016 og Bæredygtighed i efteråret 2016.
  • Gymnasierne har udvalgt eleverne ud fra et bredt talentbegreb, som omfatter: Dygtighedskriteriet (fagligt dygtige elever), Særegenhedskriteriet (elever med højt niveau indenfor fx kreativitet og innovation) og Omsættelighedskriteriet (elever der er gode til at anvende tilegnet viden).

YDERLIGERE OPLYSNINGER

• Prorektor Inger Askehave, tlf.: 9940 9503, ia@adm.aau.dk
  • Lektor Rasmus Juul Møberg, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, tlf.: 9940 8215, rjm@socsci.aau.dk
  • Specialkonsulent Lise Holmgaard, Gymnasiesekretariatet, tlf.: 9940 9448, lho@adm.aau.dk