Ung robotforsker træt af skræmmehistorier

Robotter er ikke onde af natur, og kunstig intelligens fortjener et bedre omdømme. Det mener ung robotforsker fra Aalborg Universitet, som opfordrer medierne til at dosere strømmen af teknologiforskrækkede skræmmehistorier og i stedet interessere sig for det store potentiale.

Ph.d.-studerende Mikkel Rath Pedersen, Aalborg Universitet.Synspunkterne kommer fra ph.d.-studerende Mikkel Rath Pedersen fra Robotics, Vision & Machine Intelligence Lab ved Institut for Mekanik og Produktion på Aalborg Universitet København. De er gengivet i en kronik på videnskab.dk, efter at ophobet irritation over niveauet i debatten om robotter og kunstig intelligens har fået den unge forsker til at fare til tasterne:

- Desværre er der en klar tendens til, at medierne klichéfyldt forsøger at gøre robotter, over en bred kam, til noget farligt, der er ude på at overtage verdensherredømmet. Men lad os slå en ting fast i denne sammenhæng: Robotter er dumme. De fleste robotstøvsugere registrerer ikke engang, om der er støvet, der hvor de kører. I stedet kører de for det meste ligeud, indtil de rammer ind i noget, hvorefter de skifter retning, skriver Mikkel Rath Pedersen.

Med afsæt i konkrete eksempler på dramatiske historier om løbske maskiner punkterer han myterne om, at apparaterne har deres egen vilje:

- Selv de mest avancerede humanoide robotter er relativt begrænsede i deres egenskaber. Desuden er det mennesker, der har udviklet disse robotter uden alt for meget hokus pokus, hvor forskerne ikke ved, hvad der foregår inde i robotten. Sagt med andre ord: Der er ikke overladt meget til tilfældigheder.

Intelligens behøver ikke være af det onde

At robotter skulle have en form for intelligens, som kan sammenlignes med den menneskelige, er stadig et fremtidsscenarie. Mikkel Rath Pedersen ærgrer sig dog over, at overdrevne bekymringer på det område i sig selv kan være med til at påvirke udviklingen i en uheldig retning, så mulighederne ikke bliver udnyttet.

- Er maskiner med et intelligensniveau, der kan sammenlignes med mennesker, absolut en dårlig ting? I Hollywood, og diverse science fiction-bøger, er der ikke megen tvivl om, at disse maskiner vil vende sig mod menneskeheden. Den slags film sælger flere billetter, men er dette et realistisk bud på fremtiden?

Det mener Mikkel Rath Pedersen ikke selv. Han betegner sig selv som en optimistisk tænkende aspirerende robotforsker, der bare har fået nok af at se sit fag sat i skræmmekampagne.

- Håbet er dog, at dette vil være oplysende og tilskynde både læsere og medier til at forholde sig kritisk til denne overflod af klichéfyldte historier om ondsindede robotter. Og nå ja, at medierne lader være med at bruge 'Robotterne kommer' som overskrift på samtlige artikler, der omhandler robotter. Der er intet at bekymre sig om de næste årtier, forsikrer Mikkel Rath Pedersen.