Unge skal have pulsen op

”PulsUp” er navnet på et nyt motionsnetværk, som har til formål at hjælpe unge med angst og depression til at få mere fysisk aktivitet ind i hverdagen. Netværket er skabt og udvikles som led i et helt nyt, tværfagligt forskningsprojekt, der er støttet af TrygFonden.

Motion er sundt. Det ved vi godt. Alligevel virker sofaen nogle gange mere tiltrækkende end løbeskoene. I de tilfælde har forskning vist, at det er en god idé at dyrke motion sammen med andre. Holdaktiviteter eller netværk med andre, der deler vores mål, er nemlig med til at motivere os og fastholde vores interesse for motion. Men mens det er nemt for nogle at deltage på et fodboldhold eller spille badminton med en fast partner, er det sværere for andre. Især personer med psykisk sårbarhed har statistisk set et lavt fysisk aktivitetsniveau og har svært ved at skabe netværk. På den baggrund starter de praktiserende læger på klinikken Sløjfen i Aalborg Øst, Aalborg Kommunes Sundhedscenter, Forskningsenheden for Almen Praksis i Aalborg og forskere fra Aalborg Universitet motionsnetværket ”PulsUp”, som henvender sig til unge med depression og angst.

- Målet er at skabe et sammenhængende tilbud til de unge. Deltagerne rekrutteres og følges af egen læge og mødes to gange om ugen til motion og netværk med Sundhedscentret. Derudover kan deltagerne kommunikere digitalt via lukkede online-netværk, som AAU’s forskere arbejder med, fortæller Martin Bach Jensen, der er leder af Forskningsenheden for Almen Praksis i Aalborg og samtidig praktiserende læge på klinikken Sløjfen.

Pilotforsøg i Aalborg Øst

”PulsUp”-projektet er støttet af TrygFonden i 2015 og 2016. I denne periode udvikles og gennemføres motionsnetværket som et pilotforsøg i Aalborg Øst. Forskerne håber derefter, at resultaterne kan udbredes til andre dele af Aalborg Kommune.

- IT er et bærende element i projektet, og vi forventer i løbet af denne periode at få viden om, hvordan man kan designe teknologi, der understøtter sunde netværk. De fleste sundhedsapplikationer i dag er designet til individuel brug, men vi ved fra studier helt tilbage til 1940'erne, at det sociale har en stor betydning for motivation, adfærdsændring og fastholdelse. ”PulsUp”-projektet kan derfor give os spændende ny viden, som vi kan bruge til design af ny sundhedsfremmende IT, forklarer professor mso Anne Marie Kanstrup fra Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, der er forskningsleder på projektet.

Fakta:

- Forskningsgruppen består af i deltagere fra Lægerne Sløjfen, Aalborg Kommunes Sundhedscenter, Forskningsenheden for Almen Praksis i Aalborg, og Aalborg Universitet.

-”PulsUp”-projektet er støttet med 839.425,00 kr. af TrygFonden

For yderligere information kontakt:

- Professor mso Anne Marie Kanstrup. Tlf.: 99 40 31 70. E-mail: kanstrup@hum.aau.dk