Verdensrekord uden målfoto

Ofte er det de meget små decimaler, der er i brug, når der sættes rekorder i sportens verden. Det var dog ikke just tilfældet, da ti roere fra AAU for nylig satte sig for at slå verdensrekorden i 24-timers roning. Der blev nemlig uddelt bøllebank til de tidligere rekordindehavere.

Hundrededele af et sekund eller ganske få centimeter. Det er oftest med ganske små marginaler, at eksisterende verdensrekorder slås, men helt anderledes var det, da et hold roere fra Aalborg Universitet for nyligt besluttede sig for at se, om de ikke kunne slå den hidtidige rekord i 24-timers roning på ro-ergometer.

Rekordforsøget foregik i Aalborg Storcenter, og det var tilsyneladende en ramme, der fungerede godt for de ti roere og deres hjælpere. Med mere end seks timer tilbage af de 24 timer blev den første rekord nemlig slået.

Den blev sat i januar i år af et hold new zealandske roere, som nåede 359.484 meter på de 24 timer. I april kom et hold britiske roere med 365.325 meter noget længere, men da der var gået knap 18 timer i Aalborg Storcenter, var den rekord også slået af AAU-roerne.

Ud til siden med ungarerne

12 ungarske roere nåede ikke mindre end 405.540 meter, hvilket rakte til en Guinness World Record, men til trods for, at det aalborgensiske hold bestod af to roere færre end ungarerne, nåede AAU-holdet allerede i 19. time længere end ungarerne.
Og dampen gik slet ikke af AAU-holdet. Da de 24-timer løb ud, havde de ti roere nemlig roet ikke mindre end 503.141 meter eller godt 97 kilometer længere end ungarerne.

De ti roere skiftedes til i 15 sekund at give ro for fuld for kraft for så at vælte ud af maskinen og overlade pladsen til næste mand. Skiftene havde de trænet flittigt inden rekordforsøget, noget der kom dem til gode i løbet af de 24 timer, der bød på ikke mindre end 5760 skift.

Udover at sætte rekord drejede rekordforsøget også om at samle penge ind til flere både, så der kan blive plads til alle de, der ønsker at blive en del af AAUs rohold, og sponsorer bidrog med ikke mindre end 35.000 kroner.

De ti rekordroere er:
AAU-holdet bestod af de 10 roere:
Anders Boutrup Pedersen, Idræt, 6. Semester
Christian Hauge Andersen, Idræt, 6. Semester
Jakob Molbech Andersen, Idræt, 6. Semester
Mathias Köser Thomsen, Idræt, 6. Semester
Markus Wendt Schelske, Idræt, 6. Semester
Mikkel Paetau, Maskin og Produktion, 2. Semester
Nedim Cokljat, Software, 10. Semester
Nicolaj Winther Johansen, Energi, 6. Semester
Jonas Svane, Politik og Administration, 6. Semester
Esben Ravn, Energi, 2. Semester