AAU-forsker taler om Danmarks glemte ”Galathea-ekspedition”

Lektor Bo Poulsen fra Institut for Kultur og Globale Studier på AAU taler for 700 havforskere fra hele verden. Han sætter her fokus på den danske havforsker Johannes Schmidt og hans mange ekspeditioner, bl.a. hans glemte jordomsejling, der førte en række vigtige opdagelser med sig.

Det Internationale Havforskningsråd (ICES), som står for forskning i marine ressourcer, maritimt miljø og havbrug, holder i denne uge konference i Riga, og i den forbindelse har den mellemstatslige organisation inviteret lektor Bo Poulsen fra Institut for Kultur og Globale Studier som gæstetaler. Han skal her indvie 700 havforskere fra 20 lande i historien om den verdenskendte danske havforsker Johannes Schmidt. Baggrunden er, at Bo Poulsen netop nu er aktuel med bogen ”Global Marine Science and Carlsberg – the Golden Connections of Johannes Schmidt (1877-1933)”, hvor han bl.a. ser nærmere på Danmarks fjerde og i offentligheden glemte ”Galathea”-ekspedition. I 1928-30 rejste den højt dekorerede, danske videnskabsmand Johannes Schmidt nemlig jorden rundt og gjorde i den forbindelse en række vigtige opdagelser. Men ligesom Johannes Schmidt - der på sin tid var en feteret berømthed - er gledet ud i glemslens tåger, er hans jordomsejling det også.

- Schmidts skib R/V Dana var det første skib, der medbragte et ekkolod jorden rundt. Det resulterede i opdagelsen af den undersøiske højderyg, der i dag kendes som Carlsberg-ryggen. Carlsbergfondet var nemlig hovedsponsor for jordomsejlingen. På vejen rundt om jorden fangede de danske forskere desuden en lang række helt ukendte dybhavsfisk, og på baggrund af tusindvis af vandprøver opdagede man, at store dele af Stillehavet er meget iltfattigt. Alt sammen resultater, der citeres i den videnskabelige litteratur den dag i dag, forklarer Bo Poulsen.

Danmarks Jacques Cousteau

Jordomsejlingen fungerede også som reklamefremstød for danske handelsinteresser, og ved hjælp af film, fotos og avisartikler bragte Schmidts ekspedition nye forskningsresultater, viden om Danmark og om dybhavet ind i folks dagligstuer fra Sydney til Svendborg og fra Sydafrika til Nordjylland.

- I løbet af jordomsejlingen lykkedes det at finde gydepladserne for næsten alle ålearter i Det Indiske Ocean og i Stillehavet. Herved udbyggede Schmidt de studier, som alvor havde gjort ham berømt, nemlig teorien om, at alle ferskvandsål i Atlanterhavet gyder i Sargassohavet. Schmidts studier influerede også Alfred Wegener, der underbyggede sin teori om kontinentaldriften med henvisning til Schmidts ålestudier, siger Bo Poulsen.

Fakta:

- Global Marine Science and Carlsberg – the Golden Connections of Johannes Schmidt (1877-1933) er udkommet på forlaget Brill

- Læs mere på http://www.brill.com/products/book/global-marine-science-and-carlsberg-golden-connections-johannes-schmidt-1877-1933

- Bogen handler om den verdensberømte danske havforsker Johannes Schmidt

- Han var egentlig ansat som leder af Carlsberg Laboratorium, men gennemførte med Carlsbergfondets støtte 26 videnskabelige ekspeditioner og gjorde flere banebrydende opdagelser

- Se filmoptagelser fra Schmidts jordomsejling

For yderligere information kontakt:

Lektor Bo Poulsen på tlf.: 20 58 28 59 eller på e-mail: bpoulsen@cgs.aau.dk

Pressemedarbejder Susanne H. Knudsen på tlf.: 29 60 98 72 eller på e-mail: shk@hum.aau.dk