AAU satser stort på Arktis med helt ny forskningsplatform

Samtlige fakulteter ved Aalborg Universitet står bag, når Aalborg Universitets rektor Per Michael Johansen i dag indvier en fælles og anderledes forskningsplatform under navnet ”AAU Arctic”. Det nye strategiske initiativ findes ikke tilsvarende andre steder i verden, siger lederen, lektor Anne Merrild Hansen.

Særkendet for Aalborg Universitets forskning i Arktis bliver netop det tværgående og samlende.

- Mange af vores projekter er i forvejen tvær- og interdisciplinære, forklarer Anne Merrild Hansen. - Det er noget, vi er specielt gode til i Aalborg. Vi har en lang række konsoliderede partnerskaber med eksempelvis Grønlandshavnen på Aalborg Havn, Arctic Business Network og Arctic Consensus. AAU Arctic kan dermed dét, som fremtidens polarforskning skal kunne, nemlig arbejde på tværs af faggrupper, samarbejde med erhvervslivet og private og offentlige institutioner og tage udgangspunkt i den arktiske virkelighed. For at gøre det skal vi koble vores kompetencer på nye og relevante måder i forhold til de udfordringer og muligheder, der er i Arktis, og det er netop det, vi vil opnå med etableringen af AAU Arctic, forklarer hun.

Arktis er populært

Lektor Anne Merrild Hansen, leder af AAU Arctic.Satsningen kommer på et tidspunkt, hvor forskning i Arktis generelt er populært både i Rigsfællesskabet Danmark, i den arktiske region og i resten af verden. Det vrimler med arktiske konferencer og workshops selv i lande som Kina og Indien, og mange universiteter i og udenfor Arktis promoverer sig med arktiske centre. Også i Danmark kan vi noget med Arktis. Eksempelvis har Århus et Arktisk Center, og Københavns Universitet har Greenland Perspective. Som Anne Merrild Hansen konstaterer, kunne man derfor godt forledes til at tro, at Aalborg Universitet bare er i gang med at springe med på en trend.

- Men sådan er det faktisk ikke. Sagen er den, at vi i Aalborg i rigtig mange år har bedrevet forskning i, for og om Arktis og i særdeleshed Grønland. Det har vi gjort i tæt samarbejde med grønlandske aktører og aktører fra andre arktiske lande som Norge, Sverige, Finland, Rusland, Canada, USA (Alaska). Med åbningen af AAU Arctic sætter vi derfor ord på og koordinerer, hvad det er, vi gør, og hvad det er, vi i forvejen kan i forhold til forskning i Arktis, siger Anne Merrild Hansen.

Talrige eksempler

Hendes opremsning af eksisterende aktiviteter dokumenterer, at AAU allerede er stærk i arktisk forskning.

• Eksempelvis pågår der projekter inden for sundhedsfremme i Arktis om kost-inflammation-forureningsstoffer, kost-jod-stofskifte, osteoporose og knoglesundhed.
  • Inden for det teknisk-naturvidenskabelige felt forskes blandt andet i klimaforandringer og deres påvirkninger på det biologiske miljø, arktisk byggetradition og satellitovervågning. AAU er partner i projekter for Arktisk Råd (et internationalt samarbejdsorgan bestående af de lande, hvis territorier grænser op til Arktis) som eksempelvis Adaptation Actions for a Changing Arctic, og forsker og rådgiver om forvaltning og implementering af stor-skala industrier som minedrift.
  • Inden for det humanistiske felt leder AAU projekter om turisme og fødevarer, national identitetspolitik og udfører kritiske analyser af råstofdebatten og bæredygtighedsdiskussioner i grønlandsk politik.
  • På det samfundsvidenskabelige område kører projekter om erhvervsfremme, forvaltning og kapacitetsopbygning.

Ved åbningsreceptionen mandag den 12.9.2016  fra kl. 17-18.30 på Aalborg Universitet, Rendsburggade 14 i Aalborg, deltager kolleger og partnere fra andre forskningsinstitutioner, det offentlige og det private erhvervsliv.

Fakta om AAU Arctic

Formålet med AAU Arctic er

• at styrke og øge forskning i arktiske forhold ved Aalborg Universitet.
  • at øge samarbejdet med andre danske og udenlandske forskningsinstitutioner, myndigheder og praktikere om at styrke og øge forskning i arktiske forhold nationalt og internationalt.

AAU Arctic er særligt interesseret i problemorienteret og interdisciplinær forskning med fokus på mennesker og organisationer, der lever og opererer i Arktis.

På sigt vil der også være fokus på at styrke undervisningen i arktiske forhold på AAU og bringe Arktis mere målrettet og koordineret ind i undervisningen.

AAU Arctic administreres af et team bestående af leder Anne Merrild Hansen, lektor ved Institut For Planlægning ved Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, og forskningskoordinator Lill Rastad Bjørst, lektor ved Institut for Kultur og Globale Studier og forskningsgruppeleder ved CIRCLA.

Læs mere om AAU Arctic på hjemmesiden www.arctic.aau.dk.

• Leder af AAU Arctic Anne Merrild Hansen, merrild@plan.aau.dk, mobil 2537 3915