Børn i dag er vokset op med internettet og digitalt indhold, ligesom de færdes hjemmevant på forskellige digitale medier. Men hvordan bruger de egentlig de digitale teknologier? Det har medieforskerne Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet og Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet undersøgt, og deres resultater er netop blevet offentliggjort i rapporten ”Young Children (0-8) and Digital Technology", som er udgivet i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge. Forskerne konkluderer i rapporten, at selv børn i 5-6-års alderen bruger digitale teknologier som en naturlig og integreret del af hverdagen. I denne målgruppe er iPad’en det foretrukne medie, men den bruges ikke til at søge information på internettet. Børnene opfatter nemlig internettet som en abstrakt størrelse og ikke som et ”sted”. I stedet foretrækker børnene at spille spil online eller at se film og tv.
- Børnenes brug af medier og teknologi ligner altså på den måde til forveksling gammeldags tv-sening. Deres brug af medier er således i overvejende grad passiv eller konsumerende og i mindre grad producerende. De bruger fx sjældent iPad’en som kamera, til kommunikation eller til andre kreative udfoldelser. På den baggrund anbefaler vi, at forældre deltager aktivt og produktivt i børnenes brug af digitale medier, og at institutioner som bl.a. skoler, biblioteker og museer i højere grad, end det er tilfældet i dag, fokuserer på mediernes kommunikative og kreative potentiale. På den måde kan de inspirere til en mere aktiv brug af medierne, understreger Malene Chalotte Larsen.
Faktaboks:
- Hent rapporten ”Young Children (0-8) and Digital Technology"
- Rapporten er udgivet i et samarbejde mellem Medierådet for Børn og Unge og medieforskerne Stine Liv Johansen og Malene Charlotte Larsen
- Resultaterne er også formidlet i kort form på dansk i rapporten ”Digitale medier i småbørnshøjde - Om 0-8-årige børns brug af digitale medier i hjemmet”.
For yderligere information kontakt:
Malene Charlotte Larsen på tlf.: 99 40 72 60 eller på malenel@hum.aau.dk