Danmarks bedste kommunikationsspecialer

Danmarks bedste kommunikationsspecialer

Kandidater fra Kommunikation og Digitale Medier løb med både første- og andenpladsen, da Kommunikationsforum kårede de bedste danske kommunikationsspecialer i 2015.

I alt 61 specialer deltog i Kommunikationsforums konkurrence om at blive kåret som Danmarks bedste kommunikationsspecialer, men for andet år i træk var det kandidatstuderende fra kommunikation og digitale medier, som løb med både 1. og 2. pladsen. 1. pladsen gik i den forbindelse til Karina Kjær og Mathilde Tavenard fra uddannelsen i København for deres speciale, som bærer titlen ”Social valuta: Når relationer bliver betalingsmiddel”.

I specialet, der blev vejledt af professor Christian Jantzen fra Institut for Kommunikation, ser de to kandidatstuderende nærmere på, hvordan vores købekraft som forbrugere ikke længere alene bliver målt på antallet af kroner på bankkontoen, men også i stigende grad på antallet af følgere og venner på sociale konti. Hermed er der opstået et nyt betalingsmiddel - en valuta udsprunget af ideen om værdibegrebet social kapital. Specialet undersøger derfor, hvordan social kapital kan defineres, hvordan værdien genereres og anvendes fra et forbrugerperspektiv, samt hvilken indvirkning kapitalformen har på eksisterende forbrugsmønstre. Og det var et emne og en tilgang, der straks vakte juryens begejstring.

- Interessant og relevant problemstilling. Det er spot on! Specialet giver læseren konkret viden og leverer et originalt bidrag til forståelsen af et nyt fænomen på de sociale medier. Velskrevet, veludført og en velfortjent vinder, lød begrundelsen for at kåre netop dette kommunikationsspeciale til Danmarks bedste.

Tæt på virkeligheden
 

Konkurrencens anden prisvinder var et speciale, som beskæftigede sig med et helt andet emne inden for kommunikationsområdet. Under overskriften ”Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne: Et filosofisk hermeneutisk kommunikationsspeciale på Aalborg Universitetshospital” har Rie Grønbeck Bing, Malte Lebahn og Nicolaj Harbo Christiansen fra uddannelsen i Aalborg set nærmere på et af de mest komplekse problemer på vores hospitaler i dag, nemlig hospitalserhvervede infektioner.

Omtrent hver tiende patient på de danske hospitaler ender med en hospitalserhvervet infektion, og disse koster alene i Nordjylland 100 ekstra hospitalssenge hver dag. Selvom disse tal har ligget stabilt år efter år, kommunikeres problemet både i forskning og praksis, som om løsningen alene består i adfærdsregulering af hospitalspersonalet. De tre kandidater, som blev vejledt af adjunkt Ann Charlotte Thorsted fra Institut for Kommunikation, har i stedet undersøgt nytænkende løsninger, der griber fat i grundlæggende kommunikations- og organisationsformer på Aalborg Universitetshospital. Og den tilgang sikrede dem prisen for Danmarks andet bedste kommunikationsspeciale.

- Det er et fremragende projekt, og for kommunikationspraktikeren er det yderst relevant. Specialet er baseret på et kæmpemæssigt og grundigt arbejde med mange væsentlige perspektiver. Det er lækkert layoutet med egne modeller, der sammen med specialets velskrevne indhold gør læsningen til en fornøjelse. Specialets emne er utraditionelt, modigt og meget relevant, og specialet er på en og samme tid både virkelighedsnært og akademisk, lød juryens begrundelse.

Foto: Andenpladsen i K-forums specialepris 2015:  Rie Bing, Nicolaj Harbo og Malte Lebahn for specialet: Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne. Fotograf Adam Garff.

 

Foto øverst: Karina Kjær og Mathilde Ramsdal Tavenard fra Kommunikation på Aalborg Universitet i København vandt K-forums specialepris i2015. Fotograf Adam Garff.