Mens mange glade rejsende læner sig afslappet tilbage i flysædet og nyder, at ferien nu er begyndt, siger statistikken, at hver 12. rejsende er alt andet end afslappet under en flyvning. Et nyt forskningsstudie udført af Sebastian Bao Dinh Bui og Torben Petersen fra Aalborg Universitets uddannelse i Medicin med Industriel Specialisering (MedIS) viser nemlig, at otte procent af respondenterne i en spørgeskemaundersøgelse lider af såkaldt fly-relateret hovedpine, som er en meget kraftig, ensidig, pulserende hovedpine, som især sidder forrest i hjernen. Hovedpinen varer op til en halv time, oftest i forbindelse med take-off og landing. De, der rammes, beskriver smerten som liggende på 7-9 på en skala fra 0-10, hvor 10 er værst tænkelig smerte. Deres videnskabelige artikel er blevet optaget i det anerkendte tidsskrift Journal of Headache & Pain.
- Det antages, at omkring 100 millioner flypassagerer årligt på verdensplan rammes af fly-relateret hovedpine. Det store omfang til trods er der stort set ikke lavet nogen forskning på området, så det besluttede vi for at undersøge, da det er mere interessant at undersøge noget, som ikke er undersøgt adskillige gange før, siger Torben Petersen, som sammen med Sebastian Bao Dinh Bui læser MedIS på 9. semester.
Tvivl om årsag
Et af resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen foretaget blandt 254 flypassagerer viser, at 89 døjer med alvorlig hovedpine under flyrejser, men ”kun” 21 af dem har hovedpine i mindre end 30 minutter, som er den øvre tidsgrænse for definitionen af fly-relateret hovedpine.
- Der er ikke helt klarhed over, hvorfor den fly-relaterede hovedpine opstår, men det kan hænge sammen med ændringer i kabinetrykket. Op til 95 procent af de adspurgte i vores undersøgelse mente nemlig, at netop ændringer i kabinetrykket kunne være årsagen til deres hovedpine under flyrejsen, siger Sebastian Bao Dinh Bui, som sammen med Torben Petersen under projektet modtog vejledning af lektor Parisa Gazerani og ph.d.-studerende Jeppe Nørgaard Poulsen.
Migræne ikke mistænkt
Studiet viser, at højde-relateret hovedpine, dvs. hovedpine som følge af ophold i eksempelvis bjerge, er en indikator for øget risiko for, at man også kommer til at lide af fly-relateret hovedpine. Men der er til gengæld godt nyt til migrænepatienter.
- Vores studie viser, at der IKKE er en sammenhæng mellem fortilfælde af migræne og fly-relateret hovedpine. Med andre ord har migrænepatienter ikke en større risiko for at blive ramt af flyrelateret hovedpine end andre, lyder det fra de to studerende, men migræne spiller nu alligevel en rolle.
Andre studier viser nemlig, at indtagelse af triptaner (som er et præparat mod migræne) og paracetamol (som er almindelige hovedpinepiller) kan forebygge fly-relateret hovedpine.
- Hvis man ved, at man har en tendens til at få fly-relateret hovedpine eller man eksempelvis har problemer med bihuler eller er tilstoppet som følge af forkølelse eller andet, er det en god ide inden flyturen at drikke rigeligt med vand og så tage triptaner eller paracetamol 30 minutter inden take-off og landing, lyder rådet fra Sebastian Bao Dinh Bui og Torben Petersen.
Tid til praktiske undersøgelser
Spørgeskemaundersøgelsen gav teoretiske fingerpeg om, hvorfor flyrelateret hovedpine opstår, og hvor mange der forventes ramt af den, men de to kandidatstuderende vil vide mere. Derfor laver de også kliniske forsøg om fly-relateret hovedpine, hvor forsøgspersonerne skal igennem en simuleret flyvetur i trykkammeret ved Flyve- og Navalmedicinsk Center ved Flyvestation Skalstrup. Før, under og efter forsøgene indsamles der spytprøver fra forsøgspersoner for at finde evt. biomarkører, som indikerer den biologiske proces hos forsøgspersonerne under den simulerede flyvetur, så vi bliver klogere på årsagen til den fly-relaterede hovedpine. Det kliniske studie er det første af sin slags.
- Vi er næsten ved at færdiggøre det kliniske studie, hvor vi mangler at køre de sidste forsøgspersoner igennem i løbet af juli. Indtil videre har forsøgspersonerne oplevet hovedpine under den simulerede flyvetur, som stemmer overens med de diagnostiske kriterier for fly-relateret hovedpine. Vi er derfor meget spændte på vores analyser af spytprøverne, som forhåbentligt kan give os en bedre forståelse af mekanismen i fly-relateret hovedpine, lyder det fra Sebastian Bao Dinh Bui og Torben Petersen.
Yderligere information/kontakt:
MedIS-studerende Sebastian Bao Dinh Bui, telefon 42 67 78 91, sbui11@student.aau.dk