Inspirationsdag skal hjælpe gymnasieelever med projekter

Cyberkriminalitet, mobildækning og styring af vindmøller er nogle af de emner, nordjyske gymnasieelever kan blive klogere på ved en kommende inspirationsdag på Aalborg Universitet. Den nye SRP-øvelsesdag er møntet på 3. g elever, der skal skrive studieretningsprojekt inden for et naturvidenskabeligt fag som matematik, fysik eller IT, og som har brug for inspiration og hjælp til deres opgave.

Onsdag d. 23. november slår Aalborg Universitet dørene op til den første SRP-inspirationsdag for nordjyske gymnasieelever.

- Fra møder med repræsentanter for gymnasierne i den nordjyske region ved vi, at SRP-opgaven fylder meget både fagligt og mentalt, og at der er interesse for et samarbejde med universitetet, siger en af idémændene bag SRP-dagen, studienævnsformand ved Institut for Elektroniske Systemer, lektor Ove Andersen.

Adgang til laboratorier

Studieretningsprojektet (SRP) er obligatorisk for alle 3.g’ere, og det har til formål at forberede eleverne på de arbejdsformer, de vil møde på de videregående uddannelser. Samtidig skal den give eleverne lejlighed til selvstændigt at arbejde inden for et selvvalgt område i tilknytning til deres studieretning. Eleverne skal udvikle og vise deres evne til gennem skriftlig fremstilling at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse i de fag, der indgår.

- Den målsætning vil vi gerne hjælpe med at opfylde, siger Ove Andersen. - Derfor har vi sammensat et program, der både byder på en række faglige oplæg og laboratorieøvelser. Programmet spænder bredt, og dækker områder lige fra cyberkriminalitet og mobiltelefondækning til stabilisering af vindmøller.

- De faglige oplæg eleverne vil kunne vælge, vil så vidt muligt blive tilpasset deres fagspecifikke interesserer. Og for at give eleverne mulighed for at få næsen helt ned i området, åbner vi også dørene til nogle af vores laboratorier. Her kan eleverne sammen eller alene lave øvelser og samle data, der er relevante for deres SRP-projekt, uddyber Ove Andersen.

Skarpe og kritiske

Udover input og faglig sparring, byder dagen også på et kort oplæg om præsentationsteknik og litteraturhåndtering. I oplægget får 3 g’erne vigtig information om bl.a. søgning, kreditering, plagiering og brug af kilder generelt.

- Med SRP-dagen håber vi på at kunne give eleverne en god faglig ballast, og at gøre dem endnu skarpere på at forholde sig kritisk til et emne på et fagligt og metodisk grundlag, slutter Ove Andersen.

Der er et begrænset antal pladser til rådighed, og disse fordeles efter først til mølle princippet. Der åbnes for tilmelding i uge 38. Det er gratis for eleverne at deltage og universitetet sørger for frokost og besøg i studenterklubben, når dagen er omme.

• Læs mere på www.srpdag.aau.dk og kontakt srpdag@aau.dk
  • Studienævnsformand Ove Andersen, tlf. 9940 8633
  • Specialkonsulent Lotte Finck, tlf. 9940 8933