- Tidligere har vi kørt i Rotterdam, og Holland er et dejligt fladt land. Nu skal vi køre rundt om Queen Elisabeth Olympic Park i London på en ny bane med en lille bakke. Den ville ikke være noget særligt for cyklister eller almindelige biler, men for en bil som vores kan det give problemer. Så vi har været nødt til at ændre vores motorløsning, så den kan trække os op over, fortæller ph.d.-studerende Christian Jeppesen, som sammen med kollegaen Simon Lennart Sahlin fra Institut for Energiteknik er vejleder for de 15 ingeniørstuderende på Team Aalborg Energy.
Én af de studerende er Mathias Vestergaard Steenstrup. Han lægger gerne masser af frivillige timer i teamet og i bilen ”Cimbrer”, når uddannelse og eksamener tillader det.
- Det er noget, vi gør ved siden af, og vi prøver at bruge så mange timer på det, som vi overhovedet kan finde. Jeg synes, det er utroligt spændende at se det, jeg arbejder med, komme ud i praksis, og se at det rent faktisk fungerer - eller ikke fungerer. Det kan være lige så interessant at møde de problematikker, man ikke lige har forudset, når man sidder og regner på det. Og så er det generelt sjovt at komme ud og møde nogle andre ingeniører og vise det, vi har lavet, og er stolte af, fortæller han.
Strømlinede forbedringer – også næste år
Den spanske ingeniørstuderende Daniel Fiuza Dosil har i sit afgangsspeciale analyseret AAU-bilens aerodynamik, og det har givet vigtig ny viden til holdet. Først computersimulerede han vindmodstanden med avancerede beregningsværktøjer, og derefter efterprøvede han resultaterne ved at teste en 1:9 skalamodel af ”Cimbrer” i en vindtunnel. Konklusionen er klar:
- Vi har fundet adskillige steder på bilen, som er problematiske. Nogle af dem prøver vi at nå at forbedre i år med 3D-printede skinner over skarpe kanter på siderne og en spoiler bagtil. Men andre kræver et helt nyt design af bilen de kommende år, så hjulkasserne fx bliver ændret og karosseriet bliver markant længere, fortæller Daniel Fiuza Dosil. Hans beregninger anslår op til 20 procents forbedring via de umiddelbare ændringer og endnu mere ved et totalt redesign i fremtiden.
Omregnet til almindelig benzinøkonomi kørte Team Aalborg Energy og ”Cimbrer” i fjor 640 km/l i Rotterdam. Det faktiske forbrug var 79 liter brint ved atmosfærisk tryk, som blev brugt til at tilbagelægge 16,1 km med en gennemsnitsfart på omkring 25 km/t. Præstationen rakte til en meget tilfredsstillende tredjeplads i den skrappe internationale konkurrence i bybils-kategorien. Ambitionen i år er et nogenlunde tilsvarende resultat.
Yderligere oplysninger
- Video (YouTube): Ph.d.-studerende Christian Jeppesen forklarer brændselscelle-teknologien og de 3D-printede dele på ”Cimbrer”, og ingeniørstuderende Mathias Vestergaard Steenstrup fortæller, hvorfor han er en del af teamet.
- Shell Eco-Marathon Europe 2016 fra den 30. juni til 3. juli afvikles i London på en bane rundt om Queen Elizabeth Olympic Park.
- Følg Team Aalborg Energy på Facebook.
Kontakt
- Ph.d.-studerende Christian Jeppesen (download foto), Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 30508090.
- Ingeniørstuderende (og eco-racerkører) Stig Seiferheld (fra Frederikshavn), mobil 2423 2986.
- Ingeniørstuderende Nicolai Sørensen (fra Thy), mobil 2879 0136.
- Ingeniørstuderende Nikolaj Grønkjær (fra Thy), mobil 2966 7310.