Musikoplevelser til mennesker med demenssygdom

Musik kan på en særlig måde nå ind til mennesker med en demenssygdom, da den kan skabe nærvær og få de gode minder frem. Ifølge professor Hanne Mette Ochsner Ridder er det dog ikke kun vigtigt at høre musik hjemme, men også at komme ud og få musikoplevelser. Sammen med Musikkens Hus, Alzheimerforeningen Nordjylland og Aalborg Kommune har hun derfor arbejdet på at gøre Musikkens Hus til en af landets første demensvenlige kulturinstitutioner.

Netop nu er professor Hanne Mette Ochsner Ridder fra Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet aktuel med en ny bog ”Musikterapi og Eldrehelse”, hvor hun sammen med en norsk kollega beskriver den virkning, musik har i vores hverdag, men også på mennesker med en demenssygdom.

- Det er en selvfølge for mange at fylde hverdagen med musik, men vi tænker ikke så ofte over, at mennesker med demens også kan nås med musik. Musik kan ikke blot skabe tryghed og få de gode minder frem, men kan også bruges til at regulere og skabe nærvær. Dette gør det muligt at nå ind til en person med  demens på et følelsesmæssigt plan. Men har man demens, kan man få brug for at få hjælp til at tænde for musikken, og ikke mindst for at komme ud til koncert, forklarer hun.

Musikkens Hus er blevet demensvenlig

Bogen præsenteres ved et arrangement i Musikkens Hus den 12. september, der samtidig markerer, at Musikkens Hus er en af de første kulturinstitutioner i Danmark, der er blevet demensvenlig. Musikkens Hus er nemlig gået sammen med Alzheimerforeningen i Nordjylland, Aalborg Kommune og Musikterapiuddannelsen på Aalborg Universitet om at øge opmærksomheden på, at mennesker med demenssygdom også har brug for kulturelle oplevelser. Det betyder, at ansatte og studerende i Musikkens Hus har fået mere viden om demens og har tilkendegivet, at de er demensvenner. Det betyder, at de nu er klædt bedre på til at give mennesker med en demenssygdom en håndsrækning. Det kunne være med at finde sit sæde eller få hjælp til at tælle mønterne til et glas vin i pausen.

- Det er vigtigt, at mennesker med en demenssygdom og deres pårørende føler sig velkomne i Musikkens Hus. Her er så rige muligheder for at få nogle oplevelser sammen og musik for enhver smag. De gode oplevelser, man får på den måde kan række langt i hverdagen. Samtidig forstyrres hjernen ikke af en masse andre påvirkninger, når man sidder i koncertsalen, og lyset slukkes, og musikken begynder, understreger Hanne Mette Ochsner Ridder.

For yderligere information kontakt:

Hanne Mette Ochsner Ridder på tlf.: 51 71 95 69 eller på e-mail: hanne@hum.aau.dk

Se programmet for dagens arrangement i Musikkens Hus