En virtual reality (VR)-brille ligner en slags avanceret kikkert, som man kan spænde på hovedet. Foran hvert øje er en lille skærm, som gør at man oplever grafikken i 3D. Samtidig er brillen bevægelsesfølsom, så når man drejer hovedet op og ned og fra side til side, følger det, man ser på skærmen, med. Tilsammen føles det som at træde ind i en anden verden, når man tager brillerne på og bevæger sig rundt i det univers, programmørerne har skabt. Oplevelsen er så anderledes og overbevisende, at sanserne snydes, og man føler, man er til stede i det virtuelle rum.
Teknologien er drevet frem af computerspilindustrien og de første masseproducerede VR-briller er på vej ud i butikkerne, men teknologien kan bruges til andet end underholdning.
Gå en tur på tegnebrættet
På AAU’s Institut for Byggeri & Anlæg har man lavet forsøg med at bygge virtuelle modeller af fremtidige byggerier, så det er muligt at opleve, hvordan det er at gå rundt i et hus, allerede mens det ligger på arkitektens tegnebræt.
- Man får en langt bedre mulighed for at vurdere et nyt byggeri, end man gør med traditionelle plantegninger og visualiseringer. Det er især godt når det gælder involvering af brugere, der ikke til daglig arbejder professionelt med byggeri og bygningstegninger, siger lektor Kjeld Svidt, der er en af drivkræfterne bag VR-forsøget.
De fleste har stiftet bekendtskab med 3D-modeller, som man kan navigere rundt i på sin computer. Med VR-brillen træder man nærmest ind i skærmen, forklarer Kjeld Svidt.
- Man oplever, at man befinder sig i en skala 1:1-model af en bygning. Man kan kigge sig omkring i alle retninger og frit gå rundt i bygningen og kigge på forskellige detaljer. Man er totalt omsluttet, siger han.
Indret med 3D-brille
I forbindelse med instituttets store nybyggeri i Aalborg Øst har folkene fra Byggeri & Anlæg brugt virtual reality til at planlægge, hvordan bygningen skal indrettes indvendigt. Derfor blev alle instituttets personalekategorier samlet og indbudt til at være med til at indrette deres fremtidige arbejdsplads i den virtuelle verden.
- Vi samlede alt fra rengøringsfolk til bygningsbetjente, lektorer, studerende og sekretariatsmedarbejdere til en intensiv workshop. Her kunne de gå rundt inde i den virtuelle bygning, samtidig med at deres kolleger satte møbler ind i modellen på en computerskærm ved siden af. Vi udnyttede, at der er nogen fordele ved at se tingene i 2D og andre fordele ved at kunne gå rundt i virtual reality, forklarer Kjeld Svidt.
Undgå dyre fejltagelser
Hvis teknologien havde været længere fremme, da bygningen var på tegnebrættet, burde man have brugt VR meget tidligere. Det mener både Kjeld Svidt og hans studerende.
- Med indretning kan man ikke lave fatale fejl, for man kan jo altid rykke rundt på møblerne, siger ph.d.-studerende Mai Brink Rasmussen.
- Men der er for eksempel et sted, hvor der står en søjle midt i et seminarrum. Hvis man havde anvendt 3D-brillerne tidligere i designfasen, ville man have opdaget, at det måske ikke er særligt hensigtsmæssigt. Sådan nogle steder kan der være store økonomiske konsekvenser ved ikke at bruge 3D-briller, siger hun.
- Man opfatter ikke rummet på samme måde på en computerskærm, som når man har brillerne på. Ens krop kommer ind i rummet. Man får en fornemmelse af, hvor højt der er til loftet, hvor langt der er til væggene, og hvor meget man selv fylder i rummet.
Supplement til dyre kulisser
Instituttets erfaringer med VR-briller startede oprindeligt som et kandidatprojekt for et par år siden, hvor studerende så nærmere på de store sygehusbyggerier i Danmark. Her blev der brugt mange ressourcer på at bruge håndværkere til at bygge fuldskalakulisser af bl.a. operationsstuer, så læger og sygeplejersker kunne få indflydelse på indretningen og funktionaliteten af de nye kæmpebyggerier.
- Vi kunne se, at der var en åbenlys mulighed for at erstatte i hvert fald en del af de fysiske modeller med virtual reality, som selvfølgelig er billigere og hurtigere at bygge. Samtidig kan brugerne få adgang til den der, hvor de befinder sig, i stedet for at skulle bruge tid på transport, siger Kjeld Svidt.
Han understreger dog, at han ikke mener, at virtual reality helt vil kunne erstatte fysiske modeller, men at teknologien skal ses som et godt supplement.
- Jeg tror, det kommer til at betyde, at vi får bygget nogle bygninger, der i højere grad rammer brugernes behov. Jeg plejer at sige, at formålet med designprocessen er at maksimere tiden til, vi skal bygge om, siger han.
Fakta
- Hvor virtual reality for 10-15 år siden krævede både supercomputere og stort investeringsbudget, er computerspilindustrien godt på vej til at gøre teknologien til hvermandseje.
- Briller som Oculus Rift kan købes på nettet til omkring 5.000,- kr, og både Sony, Microsoft, HTC, Samsung og andre producenter er på vej med lignende løsninger.
- En af medstifterne af virksomheden EVOKON, der har specialiseret sig i virtual reality til byggebranchen, er kandidat i Bygningsinformatik fra AAU.
- Links: YouTube-video og download af foto.
Yderligere oplysninger
- Lektor Kjeld Svidt, Institut for Byggeri og Anlæg, tlf. 9940 8546.
-
Ph.d.-stipendiat Mai Brink Rasmussen, Institut for Byggeri og Anlæg, tlf. 9940 8568, mobil 2037 8183.