Undervisning i virkeligheden

Succesfuldt undervisningsforløb i dermatologi på privat hudlægecenter har rustet de lægestuderende fra Aalborg Universitet i særlig bemærkelsesværdig grad. Det har givet dem værdifuld viden om samspillet mellem sundhedssystemets forskellige sektorer og aktører, og erfaringerne er ovenud gode for begge parter.

- Hudlægernes undervisningsplan er et optimalt match af teori og praksis. Først ser de studerende nogle patienter, dette fører til erkendelse om manglende viden på et område, og derpå får de så den relevante teoretiske overbygning. Det er en engagerende og effektiv måde at uddanne dygtige læger på, fortæller Stig Andersen, der er klinisk koordinator ved lægeuddannelsen på Aalborg Universitet.

- Det er klinisk PBL i en meget vellykket afstøbning, uddyber han med henvisning til Aalborg Universitets helt særlige undervisningsform, Problem-Baseret Læring (PBL).

Et eksempel til efterlevelse

At være læge handler ikke kun om at diagnosticere. Det handler i høj grad også om at kommunikere. At interessere sig for, hvordan patienten har det med de problemer, de kommer med. Og have forståelse for, at patienten kommer med en livshistorie. Den erkendelse var noget af det, som de medicinstuderende tog med sig fra undervisningen i hudlægecenteret, fortæller Mille Mosegaard, der i sommer blev færdiguddannet læge i Aalborg:

- Når alt kommer til alt, så er virkeligheden jo heldigvis, at mange af hudlidelserne er helt almindelige. Det er en vigtig egenskab for en læge også at kunne se det, der ikke er grund til at bekymre sig om. Man skal ikke nødvendigvis stille en diagnose, men udelukke det farlige.

Det er imidlertid ikke kun patienterne, som skiller sig ud fra andre situationer, de studerende oplever under deres uddannelse; også det organisatoriske er markant anderledes.

- Vi er en mindre, selvkørende og dedikeret enhed. På den måde adskiller vi os fra de ofte meget tunge enheder, som man møder på hospitalerne. Generelt er der en rigtig god effekt i de små enheder. Man er tæt på processen, fortæller Hans Lomholt, der er medindehaver af Hudlægecenter Nord og underviser de studerende sammen med kollegerne Anne Funding og Henrik Sølvsten. Den beskrivelse nikker Mille Mosegaard genkendende til:

- En stor gevinst ved forløbet var, at man som studerende fik så fin en forståelse for hele processen og samspillet mellem patient, læge, almen praksis og sundhedsvæsenets andre instanser. Det gav et blik for helheden og en vigtig forståelse for samarbejdet mellem sektorerne.

Undervisere med faktor x

Undervisningsformen scorer topkarakterer hele vejen rundt, når de studerende strøer om sig med superlativer i evalueringen af såvel undervisningens tilrettelæggelse som underviserne: Fantastisk ophold, passionerede og dygtige undervisere, enormt relevant, et perfekt læringsmiljø.

- Hudlægecenter Nord skal have stor ros for deres tilrettelæggelse af vores undervisningsforløb, hvor de dels havde matchet pensum og patienter og dels havde forberedt både patienter og personale på mødet med os. Vi følte os virkelig velkomne; og selvom opholdet kun varede 2 uger, var læringsudbyttet utroligt godt, fortæller Mille Mosegaard om sin oplevelse af undervisningsforløbet. At de studerende var velkomne skyldes langt hen ad vejen et grundigt stykke forarbejde af hudklinikken:

- Vi føler faktisk også selv, at vi har gjort rigtig meget ud af det, så det er selvfølgelig glædeligt at høre, at de studerende er så tilfredse, siger Hans Lomholt.

Alle speciallægerne ved Hudlægecenter Nord er ansat som lektorer ved Aalborg Universitet og fuldt kvalificerede til forskningsbaseret undervisning. De har også gennemført et pædagogisk kursus om undervisningsformen klinisk PBL.

Inden længe skal endnu fire hold medicinstuderende fra Aalborg Universitet have dermatologi-undervisning på Hudlægecenter Nord. Der er tilsyneladende noget at glæde sig til.

Kontakt:

• Klinisk professor Stig Andersen, Klinisk Institut, AAU, telefon 97 66 41 82