68 talentfulde gymnasie- og HF-elever besøgte i uge 16 Aalborg Universitet som en del af projektet Nordjyske Gymnasiers Talentakademi. Eleverne er udvalgt på baggrund af deres evner indenfor naturvidenskab og besøgte Institut for Medicin og Sundhedsteknologi. Her stiftede de blandt andet bekendtskab med laboratorier, videnskabeligt udstyr og et særligt indblik i livet som studerende på AAU.
- Jeg har altid syntes, at medicinens verden og kroppens funktioner er spændende. Det var min lærer, der anbefalede mig at melde mig til talentakademiet. Jeg syntes først, det lød voldsomt, men tænkte så, at det er en unik chance for at se, hvordan det er at studere på universitetet, siger 17-årige Andrea Kjærsgaard, der var på besøg på universitetet og går i 1. HF på Nørresundby Gymnasium & HF.
På rundvisningen i universitetets mange laboratorier forklarede studerende og undervisere på universitetet, hvad de bruger faciliteterne til, og hvilke cases de selv har arbejdet med og løst. Talenterne kunne stille spørgsmål og lyttede ellers interesseret til de utallige forskellige metoder og tilgange, man kan have til naturvidenskaben.
Specielt indblik
I ét af laboratorierne blev der fremvist en seismisk måler, og det blev forklaret, hvordan man kan bruge udregninger og simpelt elektronisk udstyr til at forudsige blodpropper og åreforkalkninger. Andrea Kjærsgaard blev udvalgt til forsøgskanin og fik den seismiske måler på sin hånd for at måle hendes puls.
Et andet lokale var udstyret med kameraer og sensorer i gulvet, og en universitetsstuderende var pakket ind i sensorer over hele kroppen. De studerende fortalte om deres fokus på muskler og sener i kroppen og hvad deres studier kan bruges til.
- Det er spændende at vi rent faktisk får lov til at lave noget og prøve forskellige ting herude. Det er noget særligt at se laboratorierne uden at gå her. Jeg har selv overvejet bioanalytikeruddannelsen, og Aalborg Universitets praktiske tilgang til undervisningen, gruppearbejdet og PBL-modellen tiltaler mig i høj grad. Det er også generelt rart at få afkræftet nogle af de bekymringer, jeg har haft omkring universitetslivet, siger Andrea Kjærsgaard, der nu er sikker på, at universitetet er næste skridt efter HF.
Vidensdeling og faglig dygtighed
I løbet af foråret har eleverne arbejdet med Redbulls slogan ”Redbull giver vinger” ud fra en humanistisk, forretningsmæssig og naturvidenskabelig tilgang. De naturvidenskabelige talenter besøgte AAU, mens de resterende var på UCN.
Nordjyske Gymnasiers Talentakademi er et samarbejde mellem 24 nordjyske uddannelsesinstitutioner og støttes af Region Nordjyllands Uddannelsespulje. Akademiet vil udfordre og understøtte talentfulde elever på HF og STX og samtidig højne det generelle faglige niveau i klasserne.
Det er anden gang eleverne er på besøg på Aalborg Universitet. Ved sidste besøg sagde prorektor Inger Askehave, at projektet skiller sig ud fra andre lignende tiltag landet over, fordi der opfordres til vidensdeling på uddannelsesinstitutionerne.
- Projektets mål er også, at talent skal ’smitte af’ på andre elever. På denne måde bliver akademiets aktiviteter spredt ud fra de få til de mange. Denne ambition er heller ikke uvæsentlig for os som universitet, sagde Inger Askehave.
yderligere information
John Hansen, lektor på Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, tlf. 9940 8766, mail: joh@hst.aau.dk
En studerende viser, hvordan man kan bruge sensorer og kameraer til at måle musklernes bevægelighed og forsøgspersonens hastighed.
Eleverne blev vist rundt på campus i Aalborg Ø og så i alt fem laboratorier.
Lektor John Hansen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi viser, hvordan en seismisk måler registrerer selv de mindste bevægelser og rystelser i rummet.