Virksomheder, der ikke allerede nu tænker i cirkulær økonomi, skal se at komme i gang. Ellers risikerer de at halse efter feltet, når det store skifte mod mere bæredygtige forretningsstrategier kommer lige om lidt. Det mener forskere fra AAU, der sammen med internationale samarbejdspartnere i konsortiet KATCH-e har udviklet 10 bud, der bør danne grundlaget for forretningsstrategierne blandt alle de virksomheder, der gerne vil tage del i det lukrative marked, som cirkulær økonomi vil blive i fremtiden.
– Det er en ambitiøs fortolkning af den cirkulære økonomi, fordi budene indeholder alle tre aspekter af bæredygtighed: Det miljømæssige-, det sociale- og det økonomiske aspekt, forklarer Kirsten Schmidt, der er postdoc ved Institut for Planlægning ved AAU, København.
Forskerne fra AAU har kalendersat en workshop om mulighederne i cirkulær økonomi d. 29. januar, og det blev efter få dage overbooket, så flere interesserede nu står på venteliste.
Der er forandringer på vej
Verden har langt om længe fundet ud af, at de fleste af Jordens ressourcer er begrænsede, hvilket gør tankegangen om producér-forbrug-kassér både uholdbar og håbløst forældet. Fremtidens fødevarer, tøj, huse, biler, møbler og alt muligt andet kommer i stedet til at være en del af en cirkulær økonomi, hvor der bliver sparet på ressourcerne ved at genanvende, dele eller give tingene nye anvendelser.
Det kan eksempelvis være lejemøbler, der bliver repareret, delebiler, genanvendelse af materialer i byggeindustrien eller bygninger, maskiner eller forbrugsgenstande, som fra start af designes til at have forskellige anvendelser afhængigt af alderen på produktet.
– Tankegangen ved cirkulær økonomi er, at tingene foregår i lukkede systemer, så der ikke skal smides for meget ud og ikke forbruges for mange af Jordens begrænsede ressourcer. Skiftet fra den nuværende måde at tænke på til cirkulær økonomi kommer til at åbne for en masse muligheder for de virksomheder, der agerer først og hurtigt tænker cirkulær økonomi ind i deres forretningsstrategi. Derfor har vi skabt de her ti bud, der kan hjælpe virksomheder med både at komme i gang med cirkulær økonomi og fremadrettet holde øjnene på bolden, forklarer Kirsten Schmidt.
Cirkulær økonomi omfatter alt
Cirkulær økonomi har ikke kun noget med produktion af ting at gøre. Det drejer sig også om services og genanvendelse.
En service i den cirkulære økonomi kan som eksempel være leasing af møbler til skoler. I stedet for at skolerne køber møbler og smider dem ud, når de bliver for gamle, kan de i stedet lease dem over lange perioder med dertilhørende service og reparation af møblerne, hvis de går i stykker.
Det kan også være, at ny læringsmetoder kræver nye rammer og møbler, og her behøver skolerne ikke skifte alle deres indkøbte møbler ud. Forretningskonceptet for den danske virksomhed Højer Møbler, som deltager i KATCH_e-projektet, er eksempelvis at sælge læringsmiljøer frem for skolemøbler. De leasede møbler kan i stedet være designet til at kunne blive opgraderet til at imødekomme nye behov, så værdien ikke forsvinder ud af møblerne. På den måde rækker den cirkulære økonomi ind i både design, service og genanvendelse.
En tredje mulighed kunne være at lave barnesenge, som vokser med børnene, så de kan klare sig med én seng hele barndommen i stedet for at skifte ud hvert 3. til 5. år.
Skal være en del af byggefaget
Tilsvarende kan cirkulær økonomi også indgå i byggefaget, hvor vi i dag ofte river huse ned for at bruge byggematerialerne som fyld i asfalt. Her bliver værdien af byggematerialerne reduceret kraftigt, hvorimod murstenene, vindueselementerne og tagstenene er meget mere værd i sig selv, hvis de bliver tænkt ind i en cirkulær økonomi og genanvendt.
Hele denne gearing til at designe, genanvende og servicere blandt andet møbler og bygninger kræver et mindset, som forstår kompleksiteten, men også mulighederne, i cirkulær økonomi.
-Vores 10 bud er nogle grundprincipper i den cirkulære økonomi, og hvis man kan få dem ind på rygraden, er man godt stillet som virksomhed til at imødekomme fremtidens krav om mere bæredygtige forretningsmodeller, siger Kirsten Schmidt.
10 ambitiøse bud
De 10 bud for en bæredygtig cirkulær økonomi:
- Tænk cirkulært allerede i designfasen af produkter, services og forretningsmodeller.
- Tænk i funktionalitet i stedet for i produkter.
- Analysér, hvor værdier bliver skabt og forsvinder for at forstå, hvordan de kan fastholdes.
- Enhver cirkulær løsning skal også være bæredygtig.
- Arbejd ud fra et livscyklusperspektiv, så du ikke bare flytter problemerne et andet sted hen eller skaber nye problemer.
- Involver interessenterne i værdikæden i at udvikle nye løsninger.
- Gå forrest og tag ansvar – vær et godt eksempel for andre.
- Forstå hvordan jeres nye, cirkulære løsning ændrer eller forudsætter ny praksis for brugerne.
- Gør den cirkulære løsning attraktiv for brugerne og vær en del af løsningen frem for en del af problemet.
- Tænk sociale aspekter ind i løsningen, og se, om løsningen kan skabe lokale arbejdspladser.
– Den ambitiøse fortolkning har vi lavet, fordi vi mener, at når vi skal uddanne folk til det store og komplicerede puslespil, det er at omdanne vores samfund til et mere bæredygtigt et af slagsen, er det ikke nok kun at tænke i lette genbrugsløsninger. Man skal i stedet kunne forstå alle de elementer, der rækker ind i den cirkulære økonomi, og de muligheder, som ligger i dem, siger Kirsten Schmidt.
Kontakt:
Postdoc Kirsten Schmidt, AAU København, tlf. 99402454, kirstens@plan.aau.dk
Nelly Sander, pressekontakt AAU, tlf. 99 40 20 18, nsa@adm.aau.dk