Årets Arkitektur Biennale har session på Internationalt samarbejde indenfor Arkitektur og Kultur

Starten på et internationalt samarbejde mellem en række Europæiske Museer, Universiteter fra Italien, Norge, England og Danmark omkring arkitektur og den Europæiske kulturelle arv blev i går markeret ved en Session på den 13. Internationale Arkitektur Biennale i Venedig

Lagt online: 14.09.2012

Under navnet REcallDoW forenes fagligheder indenfor museologi, arkæologi, kunst og ikke mindst arkitektur fra stærke Europæiske Universiteter. Sidstnævnte er repræsenteret af Institut for Byggeri & Anlæg, Sektion for Food+Design ved Aalborg Universitet. Projektets formål er at reaktivere den kulturelle hukommelse, at sætte den i spil med projekter med fokus på menneskerettigheder og europæisk historie.

Dekan Eskild Holm sagde i sin tale under åbningen blandt andet: “As Dean at Aalborg University, I am very proud to have a group of students, teachers and researchers being part of this experimental event and interdisciplinary collaboration present on a highly acclaimed international exhibition as the Architecture Biennale… I urge for more of these kinds of collaborations and experimental events with involvement of strong Universities in Europe in the future.

Aalborg Universitet står forrest på de store bannere på Biennalen

Aalborg Universitet er meget stærkt repræsenteret på dette års Biennale, for i år er der et nyt tiltag med udstillingsbidrag fra arkitektstuderende, fra en række særligt udvalgte arkitektskoler og arkitekturrelaterede universiteter rundt om i Europa – heriblandt AAU, med Institut for Byggeri & Anlæg som udstiller.
Unge up-coming arkitektstuderende udstiller i en samlet installation af arkitekturmodeller kaldet 40.000 Hours.
Institut for Byggeri & Anlæg bidrager på den permanente udstilling under temaet Common Ground, med seks arkitekturmodeller bygget over AAU professor Claus Bonderups banebrydende model af et andehus fra 1985.

Sektionsleder Anna Marie Fisker fra Institut for Byggeri & Anlæg, der er kurator på de studerendes udstilling siger: ”Arkitektur er en 3-dimensionel disciplin; god arkitektur skal kunne opleves fra flere perspektiver, skal kunne rumme mange opfattelser. Vi har arbejdet med arkitektur i to skalaer; når man første gang betragter den enkelte model forstår man den som en skalamodel, men kommer man nærmere og ser husets beboer – eksempelvis nattergalen – forstår man at dette ikke er et design lavet til den menneskelige krop, men er en model af et fuglehus, lavet under hensyntagen til husets særlige beboer ved brug arkitektoniske arketyper, som er uafhængige af skala”.

Institutleder Peter Frigaard fra Institut for Byggeri & Anlæg er meget tilfreds med at instituttet er repræsenteret på dette års Biennale, og han kommenterer: ”Jeg synes det er fremragende at Aalborg Universitet er inviteret til at deltage i hele Biennaleperioden, vi er stolte af at have været vært for de 10 studerende der har arbejdet med modellerne. Det er et arbejde som vi mener bidrager til en spændende nytænkning og koblingen mellem de klassiske tilgange til både arkitektur og ingeniør discipliner”.

Yderligere info