Et helt nyt undervisningskit, My Air, som er målrettet 10. klasses folkeskoleelever, bringer miljødebatten helt tæt på de unges egen hverdag. Bag materialet står et internationalt forskerhold med deltagelse af bl.a. to forskere og tre studerende fra Teknoantropologi på Aalborg Universitet. De ønsker med My Air at stimulere unge til at undersøge kilderne til den luftforurening, som påvirker deres dagligdag. Helt konkret foregår det ved, at folkeskoleeleverne gennem en monitor og deres egen mobiltelefon indsamler data om omfanget af luftforurening på de områder, de bevæger sig igennem i løbet af en dag. Ved hjælp af specialudviklet software kan de efterfølgende skabe et personligt kort over deres ruter, og her kan de fx fokusere på specifikke time slots, som de kan printe og diskutere på klassen.
- Vi har testet undervisningskittet på 10. klasses elever i Gentofte, og her har vi oplevet, at de unge får et andet perspektiv på problemer ved at få det forankret i deres eget liv, siger lektor Anders Koed Madsen fra Institut for Læring og Filosofi, som er en af forskerne bag My Air.
Den oplevelse deles af en af de lærere fra Gentofte Skole, Niels Gorm, der har deltaget i projektet, og som har været glad for samarbejdet med forskerne.
- Med den nye skolereform er der jo et stigende fokus på at udvikle læring uden for klasseværelset, og det er fedt at se humanister, der designer dataværktøjer, som giver eleverne mulighed for at arbejde undersøgende med den videnskabelige metode, samtidig med at der gives rum til refleksion over deres egen hverdag. Forløbet er bygget rigtigt godt op med god progression og afveksling i teori og praktisk arbejde i forhold til at forstå et svært fænomen som luftforurening, siger han.
For yderligere information kontakt:
Lektor Anders Koed Madsen på tlf.: 6128 7747 eller på e-mail: akma@learning.aau.dk
Undervisningskittet kan lånes ved henvendelse til forskergruppen.