Telerehabilitering giver hjertepatienter tryghed og bedre behandling

Telerehabilitering giver hjertepatienter tryghed og bedre behandling

Et nyt behandlingstilbud udviklet af AAU overvåger hjertepatienter løbende i deres eget hjem via internettet, så problemer hurtigt opdages. Det giver øget livsglæde, siger patienterne.

Ved hjælp af en onlineportal, der løbende samler forskellige data om patienten, skaber forsøgsprojektet Future Patient bedre behandling og større tryghed for borgere med kronisk hjertesvigt. Bag projektet står Aalborg Universitet (AAU) i samarbejde med bl.a. Hjerteforeningen og Regionshospitalet Viborg.

Det nye behandlingstilbud samler data som blodtryk, vægt, skridttæller, motionsdagbog, søvn, velvære etc. og præsenterer dataene på en onlineportal, hvor både patienten og en hjertesygeplejerske dagligt følger med. Det giver øget tryghed for patienterne, som ofte blev indlagt igen og igen og tidligere blev tjekket på et hospital f.eks. en gang årligt, hvor deres tilstand kunne nå at forværres i mellemtiden.

Tilbuddet Future Patient er næsten færdigt med at køre som forsøg med 140 testpatienter fra Regionshospitalet Viborg og evalueringerne er særdeles positive. Patienterne oplever markant større livsglæde og tryghed end med den traditionelle behandling. Dels fordi de bliver inddraget i egen behandling, og dels fordi de via systemet bliver løbende overvåget af fagfolk, som kan reagere hurtigt på forværring af deres sygdom.

Evalueringen viser, at Hjerteportalen tilsyneladende er både billigere og mere effektiv end nuværende genoptræningsprogrammer, og patienterne siger, at de undgår indlæggelser, fordi de bliver opmærksomme på forværringer af symptomer og kontakter sygehus eller egen læge tidligere.

Citater fra patienterne:

- ”Psykisk har det været en kæmpe forbedring at blive en del af projektet. Første gang der kom nogle data, der var skæve, så blev jeg kontaktet med det samme. Det var en stor tryghed at opleve, at nogen holder øje. Før jeg kom med i Future Patient var jeg jo bare alene hjemme og ventede på at blive indkaldt til ambulatoriet. Det gjorde mig bange.” Tina Hede Møller.

- ”Jeg fik diagnosen i 2009 og før jeg kom med i projektet i 2016, så blev jeg kaldt ind på ambulatoriet en gang om året til tjek. Det var jeg faktisk utryg ved, for hvad nu hvis jeg falder død om inden næste tjek. Man aner jo ingenting om sin egen tilstand. Det giver angst. En gang kom jeg ind og så var min pumpefunktion faldet. Det kunne jo være opdaget igennem Hjerteportalen.” Lasse Eskildsen.

- ”Det korte af det lange er, at det giver en hel anden livsglæde at bruge Hjerteportalen. Man bliver glad i låget i en grad, som jeg ikke har oplevet siden jeg fik diagnosen i 2009. Jeg er stadig syg, men jeg kan bedre få det bedste ud af situationen ved hjælp af de værktøjer, som Hjerteportalen giver mig. Jeg har mange flere gode dage og færre dårlige, og jeg er ikke længere bange for at falde død om.” Lasse Eskildsen

 

Kontaktinfo:

Birthe Dinesen, Leder af Future Patient, Professor på AAU, Laboratoriet for Velfærdsteknologi, bid@hst.aau.dk, 20 51 59 44

Overlæge Malene Hollingdal, malene.hollingdal@midt.rm.dk, 78 44 70 53

Kontaktinfo til patienter fås ved henvendelse til Birthe Dinesen:

Tina Hede Møller, Hjertesvigt siden 2016, Skive

Lasse Eskildsen, Hjertesvigt siden 2009, Skive

 

Læs mere på Projektets egen hjemmeside: https://www.labwelfaretech.com/fp/heartfailure/

 

Foto: scientificanimations.com, fri afbenyttelse med Creative Commons-licens CC BY-SA 4.0

Nyheder fra AAU